آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

تمدید قرارداد گازی ترکیه با روسیه

وزیر انرژی ترکیه: «ممکن است قرارداد واردات گاز طبیعی از روسیه را به میزان بالاتری از ابتدای سال ۲۰۲۲ تمدید کنیم.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «فاتح دونمز» وزیر انرژی ترکیه که از طریق کنفرانس ویدیویی در یک نشست صحبت می‌کرد، گفت: «توافق در خصوص این قرارداد با روسیه تقریبا حاصل شده است.»

تقاضای بالای ترکیه برای گاز طبیعی در سال جاری، این کشور را واداشته تا در شرایطی که هنوز قراردادهای بلند مدت واردات گاز تمدید نشده، خرید در بازار محموله‌ های تک را افزایش دهد. ترکیه حدود ۴۸ میلیارد متر مکعب در سال قرارداد واردات دارد. یعنی باید حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب LNG از بازارهای محموله‌ های تک خریداری کند که در حال حاضر قیمت‌ هایش افزایش سرسام آوری پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، ترکیه ماه گذشته یک قرارداد سه ساله با جمهوری آذربایجان برای واردات ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی منعقد کرد. فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه اظهار داشت: «این قرارداد برای تحویل ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم تا پایان سال ۲۰۲۴ است.»

ترکیه که یکی از بزرگترین وارد کنندگان گاز در اروپاست، به گازی که از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله وارد می‌کند و همچنین واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از نیجریه، الجزایر و بازار محموله‌ های تک متکی است. این کشور چهار قرارداد واردات بلند مدت به میزان مجموعا ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال دارد که امسال منقضی می‌شوند.

یادآور می شود اخیرا ترکیه قیمت گاز طبیعی مورد استفاده نیروگاه‌ های برق را ۴۷ درصد و قیمت گاز مورد استفاده صنعت را ۴۸ درصد افزایش داد اما قیمت گاز برای مصرف کنندگان عادی را بدون تغییر نگه داشت.

منبع: ایسنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا