آذربایجاناخبارایران

بازتاب بیانیه سفارت ایران در رابطه با تحولات عراق در رسانه های جمهوری آذربایجان

سفارت ایران در باکو روز چهارشنبه در رابطه با تحولات اخیر در عراق بیانیه ای صادر کرد که در صدر خبرهای بسیاری از رسانه های جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

پایگاه خبری شبکه تلویزیونی ˈآینسˈ، روزنامه اینترنتی ˈقفقاز اینفوˈ و پایگاههای خبری ˈآذ نیوز .آذˈ، ˈآذ ویزیون .آذˈ، ˈپوبلیکا .آذˈ، ˈتلگراف .کومˈ، ˈبوگون.آذˈ و خبرگزاری ˈسلام نیوزˈ از جمله رسانه هایی هستند که متن بیانیه سفارت ایران را منتشر کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز  ، در این بیانیه که از سوی بخش رسانه ای سفارت ایران در باکو منتشر شد ، آمده است: اکنون عراق در معرض حملات گروه های تروریستی قرار گرفته و امنیت و ثبات این کشور و جان و مال و زندگی عادی شهروندان آن بیش از پیش در خطر تعرض تروریست ها قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین سطح، حمله تروریست ها به ˈموصلˈ و دیگر نقاط این کشور را محکوم کرده و مقابله دولت و ملت عراق با تروریست ها را حقی طبیعی و مشروع می داند که باید از سوی جامعه بین المللی مورد حمایت قرار گیرد.

این بیانیه افزود: خوشبختانه اقدامات تروریست ها از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیر کل آن سازمان محکوم شد. همچنین تمامی کشورهایی که نسبت به صلح و امنیت بین المللی احساس مسؤولیت می کنند، در این خصوص واکنش نشان داده و اعلام موضع کرده اند.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است : خطر تروریسم تکفیری در سطح منطقه و در عراق و سوریه به طور خاص چهره ضد انسانی خود را به نمایش گذاشته است. این خطر در چارچوب سرزمینی خاص محدود نمی ماند و یقینا در آینده ای نه چندان دور منافع و ثبات و امنیت مناطق و کشورهای دور و نزدیک را با تهدیدات مشابه روبرو خواهد ساخت. پیشینه فعالیت این گروه ها در افغانستان و عراق و سوریه نشان داد که آنها به هیچ وجه قابل اعتماد نبوده و تحت انقیاد و مدیریت حامیان و بانیان آن باقی نخواهند ماند.

بیانیه سفارت ایران، مقابله دولت عراق با تروریست ها را در چارچوب نزاع شیعه و سنی قابل تعبیر و تحریف ندانسته و تاکید کرده است : گروه های تکفیری به رغم خاستگاه آنان از یک مذهب خاص، نمایندگان و مدافعان حقوق آنان نیستند، چرا که این گروه ها در موارد عدیده ای به طور مشترک علیه شیعه و سنی اقدام کرده و بسیاری از رهبران و علمای اهل سنت نیز از این گروه ها بیزاری جسته اند.

در ادامه این بیانیه آمده است : جامعه بین المللی اعم از سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی و منطقه ای و کشورهای تأثیر گذار در صحنه جهانی باید به طور مؤثر به درخواست نخست وزیر عراق برای کنترل مرزها و ممانعت از کمک رسانی به تروریست ها، اقدام نمایند. اکنون عراق یکی از جبهه های مهم مبارزه با تروریسم بین المللی است و لازم است کشورها مطابق با خواست و نیاز دولت بغداد، در حد توان خود به این کشور کمک نمایند.

سفارت ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت تروریستی گروه های حمله کننده به عراق، نگرانی خود را از شرایط این کشور به عنوان همسایه ای که مرزهای طولانی با ایران دارد، پنهان نمی کند. البته اعتقاد جمهوری اسلامی ایران این است که کشور عراق از امکانات و نیروی کافی برای مقابله با تروریست ها و برهم زنندگان ثبات و امنیت این کشور برخوردار است.

سفارت ایران در جمهوری آذربایجان تاکید کرده است : بطور قطع و یقین برخورد مسؤولانه کشورها نسبت به درخواست ها و نیازهای دولت عراق می تواند به اعاده ثبات و آرامش در این کشور کمک مؤثری نماید. اعتقاد کامل داریم مردم ، دولت و ارتش عراق در این میدان نیز پیروز خواهند شد و نابودی گروه های تروریستی امری محتوم و قطعی می باشد.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا