آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

نگاهی به وضعیت معیشت کارگران در جمهوری آذربایجان

در جمهوری آذربایجان، مانند بسیاری از زمینه‌ها، نابرابری‌های جدی بین باکو و سایر مناطق در بازار کار وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، کمیته آمار دولتی جمهوری آذربایجان (DSK) شاخص‌های نیمه اول سال بازار کار را اعلام کرد. مشخص شد که در این نیمه سال یک‌ میلیون و 725 هزار کارگر مزدبگیر در جمهوری آذربایجان مشغول به کار بوده‌اند. یک سال پیش این شاخص یک‌ میلیون و 720 هزار نفر بود. به طوری که در سال گذشته تعداد افراد کارگر با قرارداد کار در این کشور تنها 5 هزار نفر افزایش یافته است. این به معنای افزایش تنها 0.3 درصدی است.

در جمهوری آذربایجان بخش اصلی کارگران با 894 هزار نفر هنوز متعلق به بخش دولتی است. این بدان معناست که 52 درصد از کارگران مزدبگیر این کشور در آن بخش کار می‌کنند. آذربایجان یکی از کشورهایی است که بخش دولتی بیشترین سهم را در اشتغال دارد.

اگرچه این سهم زیاد است، اما تعداد شاغلان در بخش دولتی در چند وقت اخیر به طور مداوم در حال کاهش بوده است. در سال گذشته این کاهش حدود 7 هزار نفر است. بخش عمده این امر ناشی از کاهش بیش از 4 هزار نفری شاغل در بخش آموزش است. تغییر قابل‌توجهی در تعداد کارکنان شاغل در سایر حوزه‌های بخش دولتی آذربایجان وجود نداشت.

افزایش کارگران در بخش کترینگ و رستوران

تعداد افراد شاغل در بخش غیردولتی جمهوری آذربایجان در سال گذشته 12 هزار نفر افزایش یافته است. یکی از حوزه‌هایی که بیشترین رشد را به ثبت رساند، پذیرایی عمومی است. تعداد افرادی که در کافه‌ها و رستوران‌ها کار می‌کنند در سال گذشته 18 درصد و بیش از 4 هزار نفر افزایش یافته است.

یکی از دلایل اصلی تعداد زیاد کارگران این بخش، بازرسی است. به هر حال، بخش کافه و رستوران یکی از گسترده‌ترین حوزه‌های روابط کار غیررسمی در کشور آذربایجان است. با افزایش بازرسی‌ها، برخی از کارگران غیررسمی قبلی رسمیت یافته‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع مشخص می‌شود که در سال گذشته تغییری کلی در تعداد کارکنان ایجاد نشده است.

افزایش تعداد کارکنان بخش هتلداری جمهوری آذربایجان نیز در سال گذشته محسوس بوده است. تعداد شاغلان این بخش با افزایش 31 درصدی یا بیش از 2 هزار نفر به 9 هزار و 300 نفر رسید.

افزایش تعداد کارکنان شاغل در بخش بانکی جمهوری آذربایجان در سال گذشته حدود 2 هزار نفر بوده است. با این اوصاف تعداد شاغلان در آن بخش به 25 هزار نفر رسیده است.

بخش معدن این کشور نیز از جمله مناطقی است که تعداد کارگران در آن بیشترین افزایش را داشته است. در سال گذشته تعداد افراد شاغل در این حوزه با افزایش 1500 نفری به 12 هزار نفر رسید.

افزایش تعداد کارگران در زمینه تولید محصولات غذایی آذربایجان در سال گذشته نزدیک به 1800 نفر بوده است.

تعداد افراد شاغل در حوزه‌های مرتبط با حمل‌ونقل هوایی آذربایجان با افزایش بیش از هزار نفر به 5 هزار و 500 نفر رسید.

حقوق کارکنان جمهوری آذربایجان چقدر تغییر کرده است؟

بر اساس اطلاعات کمیته آمار دولتی جمهوری آذربایجان (DSK)، متوسط ​​حقوق ماهانه این کشور در نیمه اول سال میلادی، 922 منات بوده است. این به معنای افزایش 11.5 درصدی (95 منات) نسبت به سال گذشته است.

در همین بازه زمانی تورم در آذربایجان 12.2 درصد بود. به عبارت دیگر اکنون شاخص تورم در این کشور از افزایش متوسط ​​حقوق ماهانه جلوتر است. این بدان معناست که اگرچه میانگین حقوق ماهیانه افزایش یافته است، اما درواقع کاهش یافته است. پیشی گرفتن تورم از افزایش متوسط ​​حقوق ماهانه، قدرت خرید منات را کاهش می‌دهد.

مقایسه میانگین حقوق ماهانه در جمهوری آذربایجان به تفکیک بخش نشان می‌دهد که میانگین حقوق در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی است. در نیمه اول سال گذشته متوسط ​​حقوق ماهانه در بخش دولتی در آذربایجان 883 منات و در بخش خصوصی 965 منات بوده است.

با نگاهی به حقوق به تفکیک بخش، مشخص می‌شود که بیشترین حقوق در این کشور مربوط به بخش معدن است. میانگین حقوق کارکنان این حوزه 3 هزار و 473 منات است. میانگین حقوق کارمندان در بخش مالی بیش از 2 هزار و 400 منات است.

نابرابری منطقه‌ای در بازار کار آذربایجان

در جمهوری آذربایجان، مانند بسیاری از زمینه‌ها، نابرابری‌های جدی بین باکو و سایر مناطق در بازار کار وجود دارد. در حال حاضر 913 هزار نفر (53 درصد) از یک‌ میلیون و 725 هزار کارگر مزدبگیر این کشور در باکو و 47 درصد در سایر مناطق کار می‌کنند.

اگر شهر سومقاییت و منطقه آب‌شوران در نظر گرفته شود، مشخص می‌شود که 59 درصد کارگران مزدبگیر کشور در شبه‌ جزیره آب‌شوران هستند. این نابرابری در بخش خصوصی بارزتر است. 831 هزار نفر در بخش خصوصی در کشور کار می‌کنند که 68 درصد آن در شبه‌جزیره آب‌شوران قرار دارد.

در حال حاضر، باکو جایی است که بالاترین میانگین حقوق ماهانه در آذربایجان را به خود اختصاص داده است. میانگین حقوق ماهانه در پایتخت آذربایجان در نیمه اول سال میلادی به یک هزار و 177 منات رسید. این 28 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

منطقه داش‌کسن (915 منات)، منطقه گده‌بی (817 منات)، شهر سومقاییت (816 منات)، منطقه شوشا (813 منات) و منطقه آب‌شوران (711 منات) مناطقی هستند که میانگین دستمزد ماهانه نسبتاً بالایی در کشور آذربایجان دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا