آذربایجاناخبارایران

به بهانه ۱۴۳ سالگی مطبوعات در جمهوری آذربایجان؛ ویرایش و انتشار ۱۴۳ عنوان از نشریات قدیمی جمهوری آذربایجان در ویکی پدیا

به پاسداشت فعالیت های آگاهی بخش روشنفکران قرن نوزدهم  و اوایل قرن بیستم در قفقاز و خدمات صورت گرفته از سوی آنان صفحاتی با عنوان روزنامه های آن دوره از جمله “اکینچی”، “ضیاء”و “ارشاد” در ویکی پدیا راه اندازی شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، به مناسبت ۱۴۳ سالگی مطبوعات جمهوری آذربایجان، تعداد ۱۴۳ عنوان نشریات از سوی کتابخانه مرکزی این کشور انتخاب و با ویرایش در ویکی پدیا منتشر شده‌‌‌‌‌‌‌اند. از بین این مقالات تعداد ۵۵ عنوان قدیمی ویرایش شده و ۸۸ عنوان جدید بوده‌‌اند. هدف از این اقدام در واقع پر کردن خلا های موجود در زمینه های خاص در ویکی پدیای آذربایجانی بوده است.

در نخستین گام با الهام گرفتن از نام قدیمی ترین نشریات جمهوری آذربایجان صفحاتی با عنوان “تفلیس خبرلری” و “قفقازین بو طرفینین خبرلری” ایجاد و انتشار یافته است. در مرحله بعد نیز به پاسداشت فعالیت های آگاهی بخش روشنفکران قرن نوزدهم  و اوایل قرن بیستم در قفقاز و خدمات صورت گرفته از سوی آنان صفحاتی با عنوان روزنامه های آن دوره از جمله “اکینچی”، “ضیاء”، “کشکول” و “ارشاد” راه اندازی شده است.

همچنین صفحه ای ویژه به یاد نخستین روزنامه طنز در جمهوری آذربایجان با عنوان “ملا نصرالدین” و نیز نشریاتی که تحت تاثیر این نشریه فاخر چاپ می شدند از جمله “بهلول”، “مزه لی” و “کیرپی” راه اندازی و انتشار یافته است.

بخش دیگری از این فعالیت فرهنگی به نشریاتی اختصاص یافته است که بستری برای انتقال مفاهیم ملی و استقلال خواهی از زیر یوغ تزارها بوده اند. از جمله نشریاتی که در این قسمت جای گرفته‌‌اند روزنامه معروف “فیوضات” بوده است که در آن روشنفکرانی از جمله جلیل محمد قلیزاده، حسن زردابی و عمر فائق زمانی قلم زده بوده‌‌اند.

نشریات آموزشی قدیمی از جمله “مکتب” و “رهبر” و همچنین نشریاتی با محوریت مطالبات زنان مانند “آذربایجان قادینی” و “ایشیق” از دیگر صفحات مهم ایجاد شده در این طرح فرهنگی بوده‌‌‌اند.

نشریات مهم دیگری از جمله “آچیق سؤز” که در دوره حکومت دو ساله جمهوری دموکراتیک آذربایجان به عنوان ارگان رسمی دولت عمل می کرد از جمله نشریات ویرایش شده و انتشار یافته بوده‌‌اند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا