آخرین اخبارآذربایجاناخبارترکیهعمومی

برگزاری میزگرد تجارت میان جمهوری آذربایجان و ترکیه

میزگرد تجارت میان مقامات جمهوری آذربایجان و ترکیه در باکو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری «آذرتاج»، در چارچوب سفر وزیر تجارت ترکیه به آذربایجان میزگرد تجارت با حضور سازمانهای بازرگانی هر دو کشور بین هیئت های دو کشور تحت رهبری میکائیل جباراف وزیر اقتصاد آذربایجان و خانم رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه برگزار شد. در این میزگرد اشاره شد که روابط آذربایجان و ترکیه بر اساس احترام متقابل، دوستی و برادری به طور مداوم در حال توسعه است و اراده و دستورالعمل های سیاسی سران کشورها نیروی محرکه اصلی در توسعه همکاری های دو جانبه هستند.

میکائیل جباراف اشاره کرد که روابط سیاسی سطح بالای بین آذربایجان و ترکیه شرایط مساعدی را برای تقویت همکاری های اقتصادی ایجاد می کند. آذربایجان و ترکیه که پروژه های حمل و نقل با اهمیت منطقه ای و بین المللی را با موفقیت اجرا کرده اند، به مراکز مهم حمل و نقل و لجستیک تبدیل شده اند. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: ترکیه یکی از اصلی ترین شرکای تجاری آذربایجان است و توافق نامه تجارت ترجیحی که از مارس امسال لازم الاجرا شد، روابط تجاری دوجانبه را بیشتر گسترش می دهد. دفتر نمایندگی تجارت آذربایجان که قرار است در سرکنسولگری آذربایجان در استانبول تأسیس شود نیز به رشد تجارت متقابل کمک خواهد کرد.

خاطر نشان شد كه تعداد شركتهاي تركي فعال در صنعت، ساخت و ساز، تجارت، خدمات، حمل و نقل، كشاورزي و ارتباطات با بهره گيري از محيط مناسب تجارت در آذربايجان در حال رشد است. در حال حاضر، بیش از 4200 شرکت از کشور برادر در آذربایجان فعالیت می کنند. ترکیه بزرگترین سرمایه گذار در بخش غیرنفتی آذربایجان است. کشوری که آذربایجان بیشترین سرمایه گذاری را در آن انجام می دهد ترکیه است.

همچنین به منظور ارتقاء فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان، برنامه ریزی شده است تا یک نمایشگاه جاده ای (Road Show) در شهرهای مختلف ترکیه برگزار شود. میکائیل جباراف با بیان دیدگاه های خود در مورد توسعه همکاری بین آذربایجان و ترکیه به چشم انداز توسعه روابط در سرمایه گذاری، صنعت، حمل و نقل و تدارکات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت دیجیتال، شرکت های کوچک و متوسط ، گردشگری و سایر بخشها اشاره کرد. وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه برنامه جامع بازسازی و توسعه مناطق آزادشده تهیه شده است، برنامه های ویژه تشویقی برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته شده است، گفت که شرکت های ترک فرصت های فراوانی برای مشارکت در این زمینه دارند.

رخسار پكجان وزیر تجارت ترکیه گفت كه شركتهای تركی علاقه مند به مشاركت و سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی در مناطق آزاد شده آذربایجان هستند. وزیر تجارت ترکیه همچنین خاطر نشان كرد كه فرصتهای زیادی برای گسترش همکاری در بخشهای مختلف اقتصاد وجود دارد و ما تلاش های مشترک خود را برای تحقق این پتانسیل افزایش خواهیم داد.

در چارچوب این نشست، تفاهم نامه همکاری در زمینه تجارت دیجیتال بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری ترکیه به امضا رسید. این سند توسط میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان و رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه امضا شد. همچنین یک تفاهم نامه همکاری بین کنفدراسیون اسناف و صنعتگران ترکیه و کنفدراسیون ملی کارآفرینان آذربایجان به امضا رسید. این سند توسط روسای آژانس های مذکور بندوی پولاد توکن و محمد موسی یف امضاء شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا