آذربایجاناخبارایرانعمومینخجوان

بررسی همکاری فرهنگستان علوم نخجوان با مراکز علمی ایران

در دیدار  سید احمد حسینی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با پروفسور اسماعیل حاجی اف، رییس فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان شعبه نخجوان، گسترش همکاری این مرکز با مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حاجی اف با اشاره به اهمیت تاریخی و فرهنگی نخجوان، فعالیت های فرهنگستان علوم ملی این جمهوری خودمختار در زمینه چاپ کتب، تهیه دایره المعارف، نگهداری و ترجمه آثار و نسخ خطی قدیمی را خاطرنشان کرد که با مراکز مختلف ایران به عنوان کشوری با فرهنگ و  تمدن غنی، روابط دوستانه و همکاری نزدیکی وجود دارد.

وی با برشمردن اشتراکات بسیار بین نخجوان و جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران، همسایگی را عاملی مهم در مناسبات دانست و موضع مقامات ارشد جمهوری آذربایجان مبنی بر این که از خاک این کشور علیه هیچ همسایه ای استفاده  نخواهد شد را مورد تأکید قرار داد.

رییس فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان شعبه نخجوان، افزود: آن عده از دولت هایی که می خواهند دنیا را به هم ریخته و کشورهای کوچک را تحت تأثیر قرار دهند، خیرخواه کشورهای منطقه نیستند.

سرکنسول ایران نیز با تأکید بر اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر داشتن روابط دوستانه و برادرانه با همسایگان، زمینه های علمی، فرهنگی و پژوهشی را از جمله عرصه  های همکاری و دوستی ایران با جمهوری نخجوان دانست.

حسینی، همچنین بر آمادگی سرکنسولگری ایران در نخجوان برای کمک به تقویت همکاری های فی مابین در عرصه های علمی و فرهنگی تأکید کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا