آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

کرملین: آماده کمک به حل اختلافات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستیم

معاون وزیر امور خارجه روسیه و سخنگوی کرملین تأکید کردند که مقامات مسکو تمام تلاش خود برای کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان در رابطه با وخامت اوضاع بوجود آمده در خطوط مرزی بین دو کشور را انجام می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، “آندری رودینکو” معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو در صورت درخواست هر یک از دو طرف، کمک‌های لازم به جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای حل و فصل وخامت اوضاع بوجود آمده در مرزهای دو کشور را انجام خواهد داد. به گفته وی، کمک مسکو به رفع اختلافات بین باکو و ایروان، با توجه به نقش میانجی‌گری روسیه در حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی کاملاً طبیعی است و در صورت دریافت چنین درخواستی، مسکو تمام تلاش ممکن برای کمک به هر دو طرف را بکار خواهد بست.

این دیپلمات یادآور شد که وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی قرار است در نشستی در تاریخ 19 ماه مه (چهارشنبه/29 اردیبهشت ماه) در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان)، وخامت اوضاع کنونی در مرزهای آذربایجان و ارمنستان را بررسی کنند.

“سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته (دوشنبه) از آمادگی مسکو برای کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان به منظور کار تعیین خطوط مرزی بین دو کشور خبر داد. لاوروف تأکید کرد که در حال حاضر دلیلی برای نگرانی از وضعیت در مرز آذربایجان و ارمنستان وجود ندارد و اوضاع باثبات است.

“دیمیتری پسکوف” سخنگوی کرملین نیز روز گذشته اعلام کرد که مقامات مسکو در تماس دائمی با هر دو طرف آذربایجانی و ارمنستانی هستند و تمامی تلاش خود برای کاهش وخامت اوضاع در خطوط مرزی بین دو کشور را انجام خواهند داد.

وی یادآور شد که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بر بدون جایگزین بودن اجرای تعهدات هر دو کشور بر اساس توافقات سه‌جانبه تأکید کرده است.

سخنگوی کرملین پاسخ روشنی به سئوال خبرنگاران درباره اینکه آیا ولادیمیر پوتین نامه “نیکول پاشینیان” نخست وزیر موقت ارمنستان برای درخواست کمک از روسیه را دریافت کرده، نداده و فقط گفت: «بطور دقیق نمی‌توانم به این سئوال پاسخ دهم، ولی مسلماً این مسئله در تماس‌های دوجانبه مورد بررسی قرار گرفته است.»

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که “سرگئی شایگو” وزیر دفاع این کشور در جریان مذاکراتی تلفنی با “واگارشاک آروتونیان” وزیر دفاع جمهوری ارمنستان، روند اوضاع کنونی در برخی مناطق مرزی این کشور با جمهوری آذربایجان و همچنین مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه و وظایف نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه قره باغ کوهستانی را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند. جزییات بیشتری در خصوص محتوای گفت‌وگوی وزرای دفاع دو کشور فاش نشده است.

روز گذشته مشخص شد که مقامات باکو و ایروان در حال انجام مذاکراتی به منظور تعیین خطوط مرزی بین دو کشور هستند. “الهام علی‌اف” رئیس جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در جریان مذاکرات تلفنی با همتای قزاقستانی خود اعلام کرد در حال حاضر روند مشخص شدن خطوط مرزی بین آذربایجان و ارمنستان جریان دارد. به گفته وی، هیچ‌ درگیری نظامی در مرز دو کشور رخ نداده، اوضاع کاملاً باثبات است و مذاکرات دو طرف ادامه دارد.

به عقیده علی‌اف، مراجعه دولت ارمنستان به سازمان پیمان امنیت جمعی در رابطه با وضعیت مرزی، تنها تلاشی برای بین‌المللی کردن این روند بوده و اقدامی کاملاً بی نتیجه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا