آذربایجاناخبارعمومی

پایگاه اینترنتی روزنامه ینی مساوات جمهوری آذربایجان، این کشور را شریک نظامی-سیاسی رژیم صهیونیستی خواند

­روزنامه “ینی مساوات” چاپ باکو در تحلیلی درباره سفر ژنرال نجم الدین صادق اف، رییس ستاد مشترک جمهوری آذربایجان به فلسطین اشغالی، جمهوری آذربایجان را یکی از شرکای نظامی – سیاسی اصلی رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،روزنامه “ینی مساوات” نوشت : ” ژنرال نجم الدین صادق اف، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح و معاون اول وزیر دفاع جمهوری آذربایجان روز ۲۳ اکتبر به دعوت همتای اسراییلی اش ” گادی آیزنکوت” عازم تل آویو شد. ژنرال نجم الدین صادق اف با آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسراییل و سایر مقامات رسمی دیدار و از صنایع نظامی اسراییل دیدن خواهد کرد. ”
ینی مساوات افزود : ” یک ماه قبل، اویگدور لیبرمن ، وزیر دفاع اسراییل در سفری پنج روزه طی سیزدهم تا نوزدهم سپتامبر در جمهوری آذربایجان به سر برد و با رهبران سیاسی و نظامی جمهوری آذربایجان دیدار کرد. از جمله ، او با الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان چند ساعت پشت درهای بسته گفتگو کرد. لیبرمن سپس با وزرای دفاع ، حالت های فوق العاده و امور خارجه و فرمانده نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان دیدار کرد. این نیز جالب توجه است که لیبرمن فقط یک روز در گرجستان مانده و سپس به باکو آمده بود. علاوه بر این، وزیر دفاع اسراییل در قبرستان شهدای جمهوری آذربایجان ، مزار آلبرت آگارونف، شهید یهودی و قهرمان ملی جمهوری آذربایجان را زیارت کرد و این نیز بطور ویژه ای موجب ناراحتی ارمنستان شده بود که این حرکت را پیامی از طرف اسراییل به ارمنستان ارزیابی کرده است. اکثر تحلیل گران سیاسی، سفر چندروزه وزیر دفاع اسراییل به جمهوری آذربایجان را واقعه ای بی نظیر و نشانه آشکار حمایت سیاسی اسراییل از جمهوری آذربایجان ارزیابی کرده اند. طولانی شدن سفر لیبرمن و انجام مذاکرات در عالی ترین سطوح ، ماهیت استراتژیک مناسبت دو طرف را به نمایش گذاشت و به عنوان تاییدی ویژه بر توجه خاص اسراییل به تحولات منطقه و بخصوص تحولات اطراف جمهوری آذربایجان ، در یادها ماند. واقعیت این است که جمهوری آذربایجان یکی از شرکای اصلی نظامی – سیاسی اسراییل در دنیاست و روابط میان دو طرف در بخش های مختلف در حال توسعه است. مثلا اسراییل یکی از خریداران اصلی نفت جمهوری آذربایجان است. لیبرمن که از لابی های بزرگ جمهوری آذربایجان است، خودش بارها هم در مقام وزیر خارجه و هم در مقام رییس دفتر نخست وزیر اسراییل به باکو سفر کرده است. اما، این برای نخستین بار بود که لیبرمن در مقام وزیر دفاع اسراییل به باکو سفر کرد و پنج روز در باکو ماند. اکنون نیز رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به اسراییل سفر کرده است. تردیدی نیست که این سفر به ارتقای بیشتر سطح همکاری فنی – نظامی دو طرف منجر خواهد شد و از جمله، افق های جدیدی را برای تولید مشترک پهپادهای با دقت بالا در جمهوری آذربایجان خواهد گشود و مهمتر از آن، روابط نظامی – سیاسی دو طرف موجب تقویت حمایت لابی متنفذ یهودی از جمهوری آذربایجان در مقیاس بین المللی خواهد شد. ”
ینی مساوات افزوده است : ” بی تردید ، جمهوری آذربایجان که سیاست خارجی متوازنی را پیش می برد و به هیچ ائتلاف نظامی از جمله ” ناتوی روسیه ” یا ” پیمان امنیت جمعی ” نمی پیوندد، در تامین تسلیحات ارتش خود نیز به پیشبرد سیاست چندجانبه اهمیت می دهد تا ارتش جمهوری آذربایجان به تسلیحات صرفا یک کشور ، مثلا روسیه وابسته نشود. حال که “ناتوی روسیه” یادآوری شد، قابل ذکر است که المار محمدیاروف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفتگو با ” ریا نووستی” ، درباره عضویت جمهوری آذربایجان در این سازمان اعلام موضع کرده و گفته است : ” همانطور که بارها گفته ام ، جمهوری آذربایجان سیاستی متوازن دارد. در این زمینه ، ما به استثنای ارمنستان که تجاوز نظامی به کشورمان را ادامه می دهد، با تمامی اعضای ” پیمان امنیت جمعی” همکاری مفید و با شرایط برابر و گفتگوی دوجانبه را ادامه می دهیم. ” به این ترتیب، باکو یک بار دیگر بطور آشکار به مسکو پیام داده است که تا زمانی که روسیه در چارچوب حقوق بین المللی سیاست اشغالگرانه ارمنستان را ارزیابی و متجاوز را مهار نکند و دستکم در وهله نخست بر ایروان برای تخلیه بی قید و شرط بخشی از اراضی اشغال شده اعمال فشار نکند،جمهوری آذربایجان در هیچ ائتلاف نظامی و اقتصادی تحت رهبری کرملین عضو نخواهد شد. “

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا