آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

بازداشت فوتبالیست‌های ارمنستانی از سوی جمهوری آذربایجان

فوتبالیست‌های ارمنی به علت توهین و تحقیر پرچم جمهوری آذربایجان و انتشار ویدئوهای این توهین در شبکه‌های اجتماعی، در گذرگاه مرزی لاچین توسط پلیس باکو بازداشت شدند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، روز گذشته فوتبالیست‌های تبعه ارمنستان، به علت توهین و تحقیر پرچم جمهوری آذربایجان و انتشار ویدئوهای این توهین در شبکه‌های اجتماعی، در گذرگاه مرزی لاچین توسط پلیس جمهوری آذربایجان بازداشت شدند.

وب‌سایت رسمی دولت آذربایجان با اشاره به گزارش دفتر مطبوعاتی دادستانی کل آذربایجان اعلام کرد: فوتبالیست‌های تبعه ارمنستان بر اساس مواد 283.2.3 (تحریک کینه و دشمنی ملی، نژادی، اجتماعی یا مذهبی ارتکاب یافته توسط یک گروه سازمان‌یافته) و 324 (توهین به پرچم یا نشان ملی آذربایجان) قانون جزا متهم شدند.

در این گزارش آمده است: تصمیم گرفته شد تا شهروندان ارمنی به نام‌های آلن سرکیسیان متولد 2001، واهه هووسپیان متولد 2003 و لوون گریگوریان، به عنوان متهمان طبق مواد ذکر شده از قانون جزای آذربایجان بازداشت شوند. اما با توجه به نامشخص بودن محل اختفای آن‌ها برای تحقیقات، تعقیب بین‌المللی برای آن‌ها اعلام و با رأی دادگاه قرار بازداشت پیشگیرانه صادر شد.

این اطلاعات می‌افزاید که افراد مذکور در تاریخ 28 آگوست توسط پرسنل نظامی سرویس مرزی دولتی در گذرگاه مرزی لاچین در مرز دولتی آذربایجان و ارمنستان بازداشت شدند، اما سن متهمان، ندامت آنان با اقرار خالصانه به عملی که مرتکب شده بودند، لحاظ شد و با رعایت مقررات آیین دادرسی کیفری و با رعایت اصل انسان‌گرایی، تعقیب کیفری برای آنان خاتمه یافت.

گزارش شده است که «با توجه به اینکه اقدامات خود را به صورت تصویری ضبط و در یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی مختلف پخش کرده‌اند»، طبق ماده 1-388 قانون رسیدگی به تخلفات اداری (انتشار اطلاعات ممنوع برای انتشار در منبع اطلاعات اینترنتی یا شبکه اطلاعاتی- مخابراتی) با آن‌ها برخورد خواهد شد.

بنا به رأی دادگاه آذربایجان، برای افراد مذکور بازداشت اداری به مدت 10 روز اعمال شد. پس از اجرای حکم حبس اداری، از خروج افراد مذکور از مرزهای جمهوری آذربایجان اطمینان حاصل خواهد شد.

با این حال، نگرش افراد مورد نظر، وکلای آن‌ها و نهادهای رسمی ارمنستان نسبت به این اطلاعات هنوز مشخص نیست.

جدایی‌طلبان قره‌باغ می‌گویند که یک جوان ارمنی در پست لاچین ربوده شده است.

پیش از این، رسانه‌های ارمنستان با استناد به اطلاعات دولت خانکندی گزارش داده بود که آلن نلسونوویچ سرکیسیان 22 ساله که با همراهی نیروهای حافظ صلح روسی از قره‌باغ به ارمنستان در حال حرکت بود، در پست لاچین توسط پلیس آذربایجان ربوده شده است.

این رسانه‌ها اعلام کردند که سرکیسیان برای ادامه تحصیل در دانشگاه به ایروان می‌رفت.

همچنین خاطرنشان می‌شود که طرف آذربایجانی هنوز هیچ اطلاعاتی در این مورد نداده است.

رسانه‌های ارمنستان یادآوری می‌کنند که در پایان ماه جولای یک ارمنی دیگر قره‌باغ به نام واگیف خاچاطوریان 68 ساله توسط آذربایجان بازداشت شده است.

در این گزارش آمده است که وی با همراهی سازمان صلیب سرخ برای مداوا به ارمنستان می‌رفت.

در مقابل، جمهوری آذربایجان خاچاطوریان را به قتل‌عام آذربایجانی‌ها در دهه 1990 متهم می‌کند.

پس از این حادثه، مرزبانان آذربایجان، رشید بیگلریان، ساکن قره‌باغ را نیز بازداشت کردند.

بهروز محرم‌اف نماینده مجلس آذربایجان در واکنش به اقدام فوتبالیست‌های تبعه ارمنستان علیه پرچم کشورش و بازداشت آن‌ها اظهار داشت: بازداشت فوتبالیست‌های ارمنی که به اتهام تحریک نفرت و دشمنی ملی و همچنین توهین به پرچم جمهوری آذربایجان متهم شده بودند و تحت تعقیب بودند، 3 واقعیت را آشکار کرد: اولاً همان‌طور که الهام علی‌اف به مردم آذربایجان و همچنین در کنفرانس بین‌المللی بیان کرده است، ما باید به آینده نگاه کنیم. در عین حال، ما هرگز آنچه را که ارامنه علیه ما مرتکب شدند، فراموش نخواهیم کرد. با دستگیری خاچاطوریان و بازیکنان فوتبال در پاسگاه مرزی، کشور آذربایجان نشان داد که هیچ چیز فراموش نمی‌شود و هر فردی که در طول 30 سال گذشته علیه شهروندان آذربایجان و منافع جمهوری آذربایجان جنایت کرده باشد، چه در دوره اشغال و یا در دوره پس از جنگ، قطعاً به عدالت محاکمه خواهد شد. ثانیاً، همه بار دیگر عملاً نقش گذرگاه مرزی «لاچین» را در تأمین صلح و امنیت منطقه، مبارزه با جنایت و پایان دادن به لفاظی‌های نفرت و خصومت ملی که مانعی برای همزیستی آینده است، دیدند. ثالثاً، در زمانی که «نمایش بحران انسانی» در نزدیکی گذرگاه مرزی و با حضور هیئت‌های خرابکارانه که اکثراً نمایندگان غرب بودند، ادامه داشت، آذربایجان با رفتار تزلزل‌ناپذیر خود در مبارزه با جرم و جنایت نشان داد که چه کسی در این منطقه حرف آخر را می‌زند.

لازم به ذکر است که آذربایجان از فروردین‌ماه سال جاری اعلام کرده است که گذرگاه مرزی در ابتدای جاده لاچین – خانکندی ایجاد شده است.

این اقدام با حمل غیرقانونی سلاح از ارمنستان به خاک آذربایجان توجیه شد در حالیکه ارمنستان این اتهام را نمی‌پذیرد.

مقامات ارمنستان بر این باورند که ساخت پاسگاه مرزی با اعلامیه سه‌جانبه در تضاد است.

مناقشه قره‌باغ در سال‌های مختلف باعث درگیری بین آذربایجان و ارمنستان شده است. قبل از توافق آتش‌بس در سال 1994، آذربایجان کنترل منطقه قره‌باغ و 7 منطقه اطراف آن را از دست داد.

اما در سال 2020، در نتیجه جنگ 44 روزه قره‌باغ، آذربایجان کنترل بخشی از قره‌باغ و 7 ناحیه اطراف آن را به دست گرفت.

با توافق مشترک سران آذربایجان، ارمنستان و روسیه، نیروهای حافظ صلح روسی در کریدور لاچین (ارتباط ارمنستان و خانکندی) و خط تماس در قره‌باغ مستقر شدند.

با این وجود هم ارمنستان و هم دولت جدایی‌طلب در قره‌باغ کوهستانی اعلام کرده‌اند که آذربایجان از دسامبر 2022 قره‌باغ کوهستانی را محاصره کرده است و در نتیجه، کمبود غذا، دارو و انرژی به همراه دارد.

اما باکو ادعاهایی مبنی بر اینکه قره‌باغ در محاصره قرار دارد را قاطعانه رد می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا