آذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

پایان نشست وزیران خارجه ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان؛ محکومیت اقدام اخیر آمریکا درباره قدس شریف

وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در پایان نشست باکو اقدام رئیس جمهور آمریکا را در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی محکوم کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری صداوسیما از باکو؛ نشست سه جانبه وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان امروز در باکو با رد تصمیم آمریکا درباره اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تاکید بر انصراف آمریکا از این تصمیم به کار خود پایان داد.
در این نشست سه جانبه که پس از برگزاری نشست های دو جانبه آقای ظریف با هرکدام از وزرای امور خارجه ترکیه و جمهوری آذربایجان برگزار شد، آقایان «محمد جواد ظریف » وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، «المار ممد یار اف » وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و «مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه پس از تبادل نظر در خصوص همکاری در زمینه موضوعات مختلف همچون اقتصادی ، انرژی ، حمل و نقل ، گردشگری و موضوعات مرتبط با مسائل سیاسی از جمله تصمیم آمریکا مبنی بر اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و رد شدید این تصمیم با امضای تفاهم نامه ای بر توسعه همکاری های سه جانبه تاکید کردند.
پس از پایان نشست سه جانبه ، وزرای امورخارجه سه کشور با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی نظرات خود را در خصوص نتایج این نشست بیان و به سوالات خبرنگاران در بخش های مختلف هم پاسخ دادند.
آقای ظریف در این کنفرانس خبری با اشاره به اهمیت پنجمین نشست سه جانبه وزرای امورخارجه سه کشور گفت : این نشست یک روش بسیار مفید و کار آمد برای همکاری های منطقه ای سه کشور جمهوری اسلامی ایران ،ترکیه و جمهوری آذربایجان است.
وی با اعلام اینکه نتایج این نشست در قالب بیانیه منتشر شده است رد تصمیم ایالات متحد آمریکا درباره اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ،همکاری برای پیشبرد منافع مردم سه کشور در حوزه های اقتصادی ،فرهنگی و همکاری در زمینه ترانزیت و توریسم را از جمله تصمیمات این نشست سه جانبه بیان کرد و افزود :خوشحال هستیم که این همکاری ها با کمک بخش خصوصی گسترش می یابد و تصمیم گرفته ایم موارد مورد مذاکره را به مرحله عملی تبدیل کنیم.
وی افزود : سه کشور در اجلاس اخیر استانبول که هفته گذشته برگزار شد دیدگاههای هماهنگی داشتند و امروز هم مقرر شد در جلسه اضطراری فردا که در نیویورک برگزار خواهد شد موضع واحدی را در حمایت از فلسطین اتخاذ کنیم.
ظریف دعوت از اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی برای حضور در نشست های سه جانبه و استفاده از این بخش ها به عنوان موتور محرکه توسعه روابط را از دیگر تصمیمات این نشست عنوان کرد.
وی درباره مذاکرات صلح سوریه در آستانه و رویکرد کشورمان در هشتمین دور این مذاکرات که آخر هفته آینده برگزار می شود هم گفت : جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات تقویت نقاط کاهش تنش و اجرای توافقات گذشته را پیگیری خواهد کرد و آماده کردن شرایط برای تشکیل اجلاس سوچی را در دستور کار داریم.
ظریف تشکیل کنگره مردمی با حضور گروه های مختلف از سوریه در سوچی را حرکت مهمی دانست و گفت ایران از این حرکت حمایت می کند و این راه حل سیاسی مناسبی برای بحران سوریه است .
«مولود چاووش اوغلو» هم در این کنفرانس خبری بر توسعه همکاری های تجاری سه کشور بویژه در بخش انرژی ، گردشگری تاکید کرد و با اشاره به موضوع فلسطین و اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا گفت : آمریکا باید بداند که زمان تحمیل نظر خود بر دنیا به سر رسیده است و ما بیش از هرزمان در کنار فلسطین هستیم و بر حمایت خود از این کشور ادامه می دهیم و خواستار منصرف شدن آمریکا از تصمیم خود در این زمینه هستیم.
وی پروسه آستانه را در آتش بس سوریه مهم خواند و با تاکید بر تداوم این پروسه مهم و نتیجه بخش افزود : حل مشکل سوریه از طریق راه حل سیاسی امکان پذیر است و در این زمینه غیر از گروه های تروریستی همه طرف ها باید با همدیگر گفتگو و تبادل نظر کنند.
وزیر امور خارجه ترکیه گفت این کشور باید برای برگزاری انتخابات دموکراتیک ، شفاف و با عدالت آماده باشد چرا که کشور به قاعده و قوانین نیاز دارد و این با حضور و نقش خود مردم سوریه شدنی است و هدف ما سه کشور آوردن صلح و ثبات به سوریه است.
وی در ادامه سخنان خود بر حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تاکید کرد و گفت ارمنستان باید از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان خارج شود و شرط برقراری ارتباط ترکیه با ارمنستان خارج شدن این کشور از اراضی جمهوری آذربایجان است.
«المار ممد یار ف » وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان هم در این نشست خبری بر استفاده از ظرفیت و قابلیت سه کشور در زمینه توریسم ، انرژی و دیگر عرصه ها تاکید کرد و گفت در این نشست در باره قدس هم مذاکره کردیم و این تصمیم آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل غیر قابل قبول است.
وی افزود ما با ترکیه در سال آینده طرح تاناب را به بهره برداری خواهیم رساند و با ایران هم همکاری های ما در بخش انرژی روز به روز در حال افزایش است و ما از این افزایش خوشحال هستیم و در زمینه مبادله برق بین سه کشور هم زمینه های همکاری زیادی وجود دارد و ما در جلسات آینده سعی خواهیم کرد با دعوت از بخش خصوصی زمینه های همکاری اقتصادی مان را افزایش دهیم . در این نشست اعلام شد نشست آتی وزرای امورخارجه ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان در ترکیه برگزار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا