اخبارترکیه

جلسات سری کاخ اردوغان برای حذف داوداغلو!

برخی اخبار حکایت از آن دارد که داوداغلو از جلسات کاخ اردوغان خبردارشده است و تلاش دارد با تحرکاتی مانع از حذف خود از فرایند قدرت در ترکیه شود.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درصدد است تا ساختار قدرت در ترکیه را تغییر دهد که بر اساس این ساختار، پست نخست وزیر حذف و رئیس جمهور، کل دولت را در اختیار خواهد گرفت که بر این اساس، احمد داوود اوغلو نخست وزیر از ساختار قدرت در ترکیه حذف خواهد شد.

گفته می شود جلسات منظمی درخصوص چگونگی حذف داوداغلو در کاخ ریاست جمهوری ظرف دو ماه گذشته در حال برگزاری است که حداقل دو تن از مشاوران اردوغان در آن حضور دارند.

بر اساس جمع بندی های اولیه از داوداغلو خواسته خواهد شد که خود از این ساختار کناره گیری کند که تنش کمتری صورت گیرد و درصورتی که وی از این کار خودداری کند، اسنادی از تخلفات مالی و سیاسی وی در اختیار مشاوران اردوغان وجود دارد علیه وی منتشر می شود.

همچنین تدارک وسیعی برای حذف وی از طریق رسانه ها، تلویزیون، روزنامه، مجلات، شبکه های اجتماعی و.. تدارک دیده شده است. برخی اخبار حکایت از آن دارد که داوداغلو از جلسات کاخ اردوغان خبردارشده است و تلاش دارد با تحرکاتی مانع از حذف خود از فرایند قدرت در ترکیه شود.

اردوغان در فرایند دیکتاتوری

مقام ریاست جمهوری تا پیش از به قدرت رسیدن اردوغان، بدلیل نظام پارلمانی این کشور و اختیارات اجرایی نخست‌وزیر، تقریبا جایگاهی تشریفاتی بود. اما با ایجاد تغییراتی در قانون اساسی، ریاست جمهوری از جایگاه تشریفاتی به جایگاه اجرایی و قدرت اول کشور تغییر پیدا کرد. اردوغان ضمن کنار زدن گل، پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گذاشت و توانست با اندکی بیش از ۵۱ درصد آراء، رئیس جمهور دوازدهم ترکیه و دومین رئیس جمهور برگزیده با انتخابات عمومی شود.

منتقدان اردوغان که همچنان وی را تمامیت‌خواه می‌دانند معتقدند اردوغان با تغییر ساختار حاکمیت ترکیه قصد دارد حضور خود در جایگاه ریاست جمهوری را برای همیشه تثبیت کند و اولین اقدام وی در این راه، ایجاد تغییراتی در قانون اساسی این کشور خواهد بود که اردوغان نیز پس از رسیدن به قدرت، وعده اصلاح آن را داده بود. احمد داود اغلو تئوریسین حزب‌ عدالت و توسعه و وزیر خارجه سابق اردوغان، بلافاصله به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد تا سیطره یاران شهردار سابق بر کشور کامل شود. عبدالله گل نیز با احترام بسیار! به خانه بازگشت.

اصرار بر اشتباهات در سیاست منطقه‌ای
اما مهمترین چالش و بحران برای اردوغان را باید بلندپروازی منطقه‌ای این کشور دانست که در جریان حوادث سوریه و عراق بروز پیدا کرد. اردوغان و داووداغلو با حمایت از گروه‌های تروریستی در فکر چندپاره شدن دو کشور سوریه و عراق و احتمالا پیوند آن به ترکیه و احیای مرزهای عثمانی، شرایط سختی را برای این کشور رقم زده است. حالا اردوغان عصبانی از شکست‌ها در سوریه و عراق، ایران را مقصر می‌داند! و همچنان بر سیاست‌های قبلی خود برای سرنگونی دولت سوریه و تقویت جبهه تروریستی در منطقه اصرار می‌ورزد.

از سوی دیگر اردوغان حتما یک چیز را در بحران سوریه به خوبی لمس کرده و آن اینکه ایران در حمایت از دوستان منطقه‌ای خود بسیار صادق‌تر از سعودی‌ها و غربی‌هاست. ایران امتحان خود را در حمایت از دولت قانونی سوریه به‌خوبی پس داد اما سعودی‌ها به‌راحتی دولت مرسی، متحد خود و ترکیه را سرنگون کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا