آذربایجاناخبارایران

اهداف و دستاوردهای سفر ظریف به باکو چه بود؟

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران این روزها سفری به همسایه شمالی ایران یعنی جمهوری آذربایجان داشت. سفر محمدجواد ظریف در راستای سفرهای وزیرخارجه کشورمان به کشورهای همسایه صورت گرفته است. جمهوری آذربایجان کشوری است که در سال های اخیر روابط حسنه ای با ایران داشته است تا جایی که حتی در برخی موارد سخن از قرارداد لغو روادید میان دو کشور میان آمده است. ظریف در سفرش به این کشور از اعلام آمادگی ایران برای کمک به حل بحران قره باغ خبرداد.

برای تشریح اهداف و دستاوردهای این سفر ، گفت و گویی با محسن پاک آئین سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان انجام دادیم که در ادامه می آید:

سفر وزیر امورخارجه کشورمان به آذربایجان به چه منظور صورت گرفته است؟

سفیر : پیگیری توافقات اقتصادی انجام شده در سفرهای  سابق وزرای دو کشور به تهران و باکو در سه حوزه تجارت، ترانزیت و انرژی، بررسی تهدیدات امنیتی منطقه ای از جمله خطر تروریسم و افراطی گری، مشورت در مورد چگونگی یافتن راه حل برای مناقشه قره باغ و استفاده از ظرفیت های دو کشور در بخش های گردشگری و فرهنگی از اهداف سفر وزیر امورخارجه به باکو بود. آقای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در سفر به  باکو گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف را با مقامات عالی جمهوری آذربایجان از جمله الهام علی یف، رئیس جمهور آذربایجان مورد مذاکره قرار داد و طرفین اذعان داشتند که روابط ایران و جمهوری آذربایجان در طول یک سال و نیم گذشته رشد چشمگیری داشته و انجام حدود بیست سفر در سطح وزیر و مقامات عالی رتبه دو کشور به تهران و باکو مؤید توسعه مناسبات می باشد.

دستاوردهای این سفر چیست؟

سفیر : در ارتباط با مبارزه مشترک با تروریسم و افراط گرایی، ایران و جمهوری آذربایجان با تأکید بر ضرورت توجه به اسلام اعتدالی تصریح کردند که این تفکر نه تنها می‌تواند مانع پیشرفت خشونت و تروریسم در منطقه شود، بلکه می تواند چهره زیبای اسلام و مسلمانان را به جهان معرفی کرده و تمدن و رشد آنها را به شایستگی به نمایش بگذارد. توافق برای استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای همکاری میان دو کشور در حوزه های مختلف انرژی، اقتصادی، ترانزیت و به ویژه صنعت برق دستاورد دیگر سفر بود. توجه بیش از پیش به توسعه زیرساخت های حمل و نقل و تلاش دو کشور برای اتمام ساخت راه آهن رشت – آستارا نیز در دستور کار قرار داشت و تصمیماتی برای تأمین مالی این پروژه اتخاذ شد.

چه موضوعاتی در سفر آقای ظریف به آذربایجان پیگیری شده است؟

سفیر : در ارتباط با دریای خزر به عنوان  منطقه دوستی و همکاری قرار شد ایران و جمهوری آذربایجان در این منطقه براساس همکاری و منافع مشترک حرکت کنند و ایران در نشست معاونان وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی خزر در ماه آینده (مارس) در باکو، فعالانه شرکت نماید. در حاشیه این اجلاس نیز دیدار دو جانبه نمایندگان ایران و جمهوری آذربایجان برای دستیابی به نتیجه مثبت در باره رژیم حقوقی دریای خزر، انجام شود. در بخش همکاری های بین المللی و روابط چند جانبه ، همکاری های سه جانبه میان ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در بخش های اقتصادی مصوب شد در مورد مناقشه قره باغ  با توجه به نظر جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ثبات در منطقه، بر ضرورت حل همه مشکلات از طریق گفت و گو و با راه حل های صلح آمیز و احترام به حقوق بین المللی و تمامیت ارضی، وزیر امور خارجه ایران برای میانجی گری به منظور حل این مناقشه، آمادگی ایران را برای به عهده گرفتن نقشی برای پایان دادن به این مشکل در صورت لزوم، اعلام کرد. همچنین از حمایت جمهوری آذربایجان از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در سطوح بین المللی تشکر شد.

این سفر چه تأثیراتی در روابط دو طرف دارد؟

سفیر : این سفر موجب تقویت نقش منطقه ای ایران گردید و میزان تأثیرگذاری ایران برای حل مناقشه های منطقه ای و عزم ایران برای کار مشترک با جمهوری آذربایجان برای مبارزه با تهدیدات منطقه ای را نشان داد. توجه به همکاری های منطقه ای میان ایران و آذربایجان با کشورهای ترکیه، روسیه و گرجستان نشان داد که ایران به قفقاز نگاه راهبردی دارد و مصمم است که روابط خود را با کشورهای این منطقه مستحکم سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا