آذربایجاناخبارعمومی

اظهارات تعجب برانگیز و قابل تامل مبارز قربانلی در خصوص پرداخت خمس

مبارز قربانلی، رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان خواستار استفاده روحانیون این کشور از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ سیاست های دولت الهام علی اف شد و گفت: خمس مردم جمهوری آذربایجان نیز به مراجع تقلید در خارج از این کشور پرداخت نشود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی فاکت خبر، مبارز قربانلی در نشست مشترک «شورای علمی – دینی» و «شورای قضات» اداره مسلمانان قفقاز درباره آغاز ماه مبارک رمضان گفت: ما از فعال شدن خادمان دینی مان در شبکه های اجتماعی حمایت می کنیم. به موازات سیاسیون، باید خادمان دین (روحانیون) نیز اجازه ندهند به استقلالمان لطمه وارد شود. این وظیفه آنهاست که در خطبه های نماز جمعه درباره ارزش های دینی صحبت کنند. اما، کدام امام جماعت درباره کشورمان و رییس جمهوری مان به مردم فراخوان می دهد؟ نمی توان به وقایع پیرامونی بی اعتنا ماند و واکنشی نشان نداد. خادمان دین، هم باید موضعشان را اعلام کنند. نمی شود که درباره سیاست دولت و دشمن هیچ چیزی نگفت. اما، می بینیم که برخی از خادمان دین، تردید می کنند و در نمازهای جمعه و خطبه ها در باره سیاست دولت سخن نمی گویند.

مبارز قربانلی گفت: در سایر کشورها پرداختن روحانیون به مسایل سیاسی را مشاهده می کنیم. از زمانی که اسلام ایجاد شده، همین طور بوده است. در این صورت، چرا در روحانیون جمهوری آذربایجان باید تردید وجود داشته باشد؟
رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان همچنین بر ضرورت فعال تر شدن روحانیون در برحذر داشتن جوانان از مواد مخدر و سایر عادت زیانبار تاکید کرد و گفت: کشیش ها و خاخام ها هم در مراسم های دینی به این موارد توجه می کنند. سخنانی که خادمان دین در مساجد بیان می کنند، موثرتر است. به عنوان مثال، کجای این بد است که بیان شود خودکشی در دین ما قابل قبول نیست؟ همچنین باید به کسانی هم که ارزش های دینی را بد جلوه می دهند، خادمان دین پاسخ دهند. همه باید خمس و زکات را به مسجد خودشان بدهند و این مبالغ باید در همان جا برای تامین نیازهای دینی اهالی مصرف شود. خمس و زکات نباید از کشور خارج شود. می دانم که خمس و زکات هم شرایط خود را دارند. اما، اگر اینطور عمل کنیم، به نظر من خدا هم عمل ما را قبول می کند!

لازم به ذکر است؛ همواره مسئولین و مقامات به اصطلاح دینی دولت جمهوری آذربایجان تلاش نموده اند ارتباط مردم مسلمان و دیندار جمهوری آذربایجان را با حوزه های علمیه و مراکز دینی محدود و قطع نمایند و این اقدام اخیر نیز در راستای این سیاست و خط مشی دولت و حاکمیت جمهوری آذربایجان ارزیابی می گردد. در واقع در دنیای اسلام مرزهای جغرافیایی مفهومی ندارد و مسلمانان فارغ از این مرزها به تکالیف دینی خود عمل می کنند، موضوعی که مقامات دولتی جمهوری آذربایجان از درک آن عاجزند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا