آذربایجاناخبارایران

همکاری های اخیر ایران و آذربایجان نشان از اعتماد کامل طرفین به یکدیگر دارد

روز گذشته در خبرها اعلام شده که الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان نشان مخصوص دوستی کشورش را به محمود واعظی به عنوان رئیس کمسیون مشترک همکاری های ایران و آذربایجان اعطا کرده است.
اعطای نشان دوستی جمهوری آذربایجان به جناب آقای محمود واعظی به عنوان رئیس کمسیون مشترک همکاری های دو کشور ایران و آذربایجان در واقع به نوعی نشانگر سیاست های درست ایران در منطقه بوده است که توانسته با آرامش و به دور از هیاهو، نقش مثبت و فعال خود را در منطقه ایفا نماید و رفته رفته جایگاه واقعی خود را در منطقه قفقاز بیدست آورد.
مراسم کلنگ زنی احداث خط آهن آستارا – رشت در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه و با حضور آقایان محمود واعظی و شاهین مصطفی اف وزرای مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا، نقطه صفر مرزی دو کشور برگزار شد.این اقدام ،بدون شک تحولی مهم در عرصه حمل و نقل منطقه ای و بین المللی محسوب شده و نشان از اراده بلند دو کشور برای مقاوم سازی اقتصاد و اعتماد و اتکا به ظرفیت های داخلی خود می باشد.در این ارتباط توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:
1- امروز کشورهای تولید کنندۀ نفت و گاز به دنبال متنوع سازی اقتصاد و کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی هستند وایران و جمهوری آذربایجان نیز با این هدف و نظر ،سرمایه گذاری در عرصه حمل و نقل منطقه را هدف قرار داده اند. اراده سیاسی دو کشور برای توسعه روابط و روند مثبتی که مناسبات فیمابین طی می کند، مزیت مهمی است که امکانات زیادی را برای ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد می کند تا اهداف مشترک اقتصادی خود در حوزه تزانزیت را دنبال نمایند. جمهوری آذربایجان به عنوان دروازه قفقاز، مبتکر و شریک در ایجاد راه آهن باکو- تفلیس – قارص بوده، در مراحل پایانی ساخت بندر تجاری بین المللی در بخش Alat می باشد، برای تبدیل کشور به قطب کلیدی حمل و نقل منطقه ای، بیش از 20 میلیارد دلار سرمایۀ اختصاص داده است.ایران نیز پل اتصال روسیه و قفقاز به آب های آزاد در خلیج فارس و دریای عمان است و مسیر ایران،امن ترین،نزدیک ترین و اقتصادی ترین مسیر حمل و نقل برای کشورهای پیرامونی می باشد.
2- خط آهن رشت ـ آستارا از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور در جهت استفاده از کریدورهای بین‌المللی است چرا که با اتصال خط آهن ایران به جمهوری آذربایجان، کریدور شمال- جنوب کشور معنای واقعی پیدا کرده و ترانزیت ریلی کشور دست خوش تحول بزرگی خواهد شد. طرح اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا به طول 164 کیلومتر می‌باشد با ساخت این خط آهن و اتصال رشت به آستارا ، تسهیل مبادلات بین بنادر شمالی و جنوبی کشور از طریق حمل و نقل ریلی میسر خواهد شد.در واقع ایجاد یک مسیر تمام ریلی در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب ، ارتباط مستقیم ریلی خلیج فارس و شبه‌ قاره هند با کشورهای روسیه و آسیای میانه و قفقاز و کشورهای اروپائی ایجاد و امکان گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادر باتومی و پوتی در گرجستان در کنار دریای سیاه و کشورهای اروپایی از جمله اهداف اصلی در احداث این محور می باشد. در عین حال می توان گفت مقدمات اتصال کشورهای مختلف و ارتباط مردم مختلف از هندوستان تا هلسینکی به طول دو هزار و 500 کیلومتر فراهم شده است.

3- میزان ترافیک پیش بینی شده در سال اول بهره برداری از محور رشت- آستارا حدود سه میلیون تن بار و 200هزار نفر مسافرمی باشد که در سال های بعد به 4 میلیون تن بار و 500 هزار نفر مسافر افزایش خواهد یافت.از آن پس شرکت‌های بین المللی، حمل بار از مسیر ایران را ترجیح می دهند، چراکه از نظر زمان ، هزینه و امنیت ،این مسیر گزینه بهتری خواهد بود.
4- مسیر ریلی رشت- آستارا حتی به کریدور “شرق-غرب” نیز معنا می‌بخشد و برای مثال قطار کانتینری شانگهای- تهران را می‌توان از مسیر رشت – آستارا – تفلیس، راهی اروپا نمود.در حال حاضر محموله های چین با خط آهن تا بندر اوکتائو و از مسیر دریا به بندر باکو منتقل می‌ شود و از باکو نیز مجددا با خط آهن تا تفلیس و دریای سیاه جابه‌جا می‌شود.
5- احداث خط آهن رشت – آستارا نقش زیادی در افزایش تجارت بین المللی، منطقه ای و ترانزیت کالا و مسافر میان ایران و کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه خواهد داشت و کشورهائی مثل آذربایجان و روسیه می توانند از کوتاهترین مسیر به خلیج فارس و آب های آزاد متصل شده و در هزینه های خود نیز صرفه جوئی کنند. در حال حاضر از هندوستان و کشورهای اروپایی میلیونها تن کالا در مدت 60 روز به حوزه قفقاز ترانزیت می شود که با تکمیل کریدور شمال – جنوب این مدت به 10 تا 14 روز کاهش می یابد.
6- قرار است جمهوری آذربایجان هشت کیلومتر از خط آهن را تا رودخانه مرزی آستاراچای و تا پایان سال جاری تکمیل کند و سپس پل ریلی به طول 80 متر و با سه دهنه به طور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه آستاراچای ساخته شود. احداث دو کیلومتر خط ریلی و ساخت پایانه بار در فاز اول پروژه به عهده جمهوری اسلامی ایران است.برای ساخت مسیر 165 کیلومتری رشت – آستارا، بودجه لازم از طرف ایران و جمهوری آذربایجان در نظر گرفته شده و در عین حال از مشارکت مالی کشورهای ثالث نیز استقبال می شود.
7- احداث خط آهن رشت – آستارا به عنوان خط دوستی تهران و باکو نشان دهنده میزان اعتماد بالای طرفین به یکدیگر است که ورود در اجرای پروژه های مهم و کلیدی را ممکن ساخته است.راه اندازی راه آهن آستارا – رشت و حمل کالا از خلیج فارس و دریای عمان با ایجاد تعرفه های مناسب ، آسان سازی رویه برای اخذ روادید ترانزیت ، و سرعت بخشیدن به انتقال بار، به ایران و آذربایجان کمک خواهد نمود تا بطور واقعی به بازیگران فعال اقتصادی در منطقه تبدیل شوند.اقدامی که موجب تامین منافع دو کشور شده و در چارچوب دیپلماسی برد – برد معنا پیدا می نماید.
خط آهن رشت – آستارا، محور دوستی ایران و جمهوری آذربایجان است.طبعا اهتمام تهران و باکو در تامین و تزریق مالی پروژه و تسریع در اجرای آن، نه تنها اتصال این حلقه مهم به کریدور شمال – جنوب را ممکن ساخته بلکه موجب مقاوم سازی اقتصاد طرفین نیز خواهد گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا