آذربایجاناخباراردبیلروسیه

رئیس جهاد کشاورزی اردبیل: اردبیل در بازار مواد غذایی روسیه و جمهوری آذربایجان حضور می‌یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: براساس تفاهم نامه همکاری با کشور آذربایجان و روسیه محصولات تولیدی خام و فراوری شده کشاورزی و صنعت غذایی این استان در بازارهای کشور روسیه حضور پیدا می‌کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، عدیل سروی در جمع تجار و سرمایه گذاران بخش کشاورزی اظهار کرد: استان اردبیل که 27 درصد تولید ناخالص خود را از محل تولیدات کشاورزی داشته و با داشتن 115 هزار بهره بردار، یک سوم فرصت اشتغال را در این بخش فراهم کرده که این استان جزو 10 استان برتر کشور است که تولیدات با ارزش افزوده بیشتری را روانه بازار مصرف می کند.
وی با اشاره به چالش های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی گفت: کارگروه تسهیل سرمایه گذاری در جهاد کشاورزی به وجود آمده تا در کمترین پروسه نظام اداری و بروکراسی اجرایی بتوان برای سرمایه گذاران مجوز صادر کرد.
سروی از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و سرمایه گذاری ایران با آذربایجان و روسیه خبر داد و افزود: 6 بند از این توافق و پروتکل نهایی مربوط به جهاد کشاورزی است که تلاش می کنیم نسبت به تولید و صادرات محصولات با ارزش غذایی بیشتر به ویژه تولید نهال، صادرات محصولات سبزی و صیفی، بذر سالم با کیفیت و سیب زمینی بخشی از نیازهای منطقه ای کشورهای همسایه را تامین کنیم تا در قالب آن از کشور روسیه و آذربایجان نیز محصولات مختلف نظیر نهاده های دامی، ماهیان و محصولات دریایی وارد کشورمان کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نزدیکی کشور ایران با آذربایجان و بستر سازی برای حضور تجار و بازرگانان در کشور روسیه را به عنوان بازار هدف یک امتیاز برشمرد و بیان کرد: کشت فراسرزمینی در روسیه یکی از اهدافی است که وزارت جهاد کشاورزی آن را دنبال می کند چرا که روسیه با 9 درصد اراضی کشاورزی دنیا تاکنون 1 میلیون و 200 هزار هکتار اراضی خود را در اختیار زارعان و کشاورزان سایر کشورها قرار داده تا تولیداتشان را انجام دهند.
وی با اشاره به گسترش تجارت تهاجمی با کشور روسیه و تولید بذر هیبرید ذرت، سرگوم، چغندر قند و نباتات روغنی تصریح کرد: بخش عظیمی از این تولیدات روانه بازارهای کشور همسایه می‌شود.
سروی در مورد صادرات سیب زمینی به 4 کشور آذربایجان، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان اظهار کرد: همه این محصولات با شرایط و کیفیتی متفاوت عرضه شده و استان اردبیل می تواند 80 درصد تولید مازاد خود را روانه این بازار بکر کند.
انتهای پیام/ د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا