آذربایجاناخبار

همکاری های نظامی غرب و جمهوری آذربایجان از نگاه رسانه آذری

همکاری های نظامی غرب و جمهوری آذربایجان و علاقه شرکت های غربی به فروش اسلحه به جمهوری آذربایجان موضوعی است که روزنامه آذری باکو خبر به بررسی آن پرداخته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز روزنامه ˈباکو خبر ˈ چاپ باکو، باوجود توقف فروش اسلحه از سوی کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا به جمهوری آذربایجان، باکو همواره به خرید تجهیزات جنگی ناتو تمایل نشان داده است و به نظر می رسد که شرکت های متعلق به کشورهای عضو ناتو نیز نسبت به ایجاد رابطه در زمینه نظامی با جمهوری آذربایجان تمایل ویژه ای دارند.

به نوشته این روزنامه، شرکت آمریکایی ˈ5.11 تاکتیکالˈ که از تولید کنندگان مشهور لباس و تجهیزات نیروهای ویژه است، فروش محصولات خود به جمهوری آذربایجان را آغاز کرده است.

برپایه این گزارش، پوشش های استتاری، تجهیزات کوهنوردی نظامی، لوازم مورد نیاز نیروهای ویژه، کوله پشتی های نظامی، نورافکن، کاردهای جنگی و سایر تجهیزات مشابه از جمله محصولات این شرکت آمریکایی به شمار می روند.

روزنامه باکو خبر افزود: سال گذشته گزارش هایی در مورد صدور مجوز فروش تجهیزات دفاعی از سوی برخی از شرکت های پیشرو اروپایی به جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای قفقاز جنوبی منتشر شد.

از این گزارش ها استنباط می شد که دولت های فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، دانمارک، هلند، کرواسی و لهستان به شرکت های تولید کننده تجهیزات نظامی خود اجازه فروش محصولاتشان به کشورهای قفقاز جنوبی را داده اند که در حکم لغو ممنوعیت چند ساله فروش اسلحه و تجهیزات نظامی به دو کشور در حال مناقشه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای شرکت های اروپایی است.

به نوشته این رسانه آذری، همچنین در این گزارش ها به بررسی امکان ورود شرکت های تخصصی در زمینه نیروهای هوایی و دریایی، ارتباطات، هدایت و کنترل، ترابری نظامی و ماشین آلات نظامی و سیستم های آتش بار کشورهای فرانسه، ایتالیا، سوئد و سوییس به بازار مصرف جمهوری آذربایجان اشاره شده بود.

کمپانی های ˈتالسˈ، ˈیورو کورترˈ، ˈسلکسˈ،ˈ آگوستا وستلندˈ، ˈایدس کاسیدینˈ، ˈرنو تراکسˈ، ˈایوکوˈ، ˈلاکورواˈ، ˈام بی دی آˈ، ˈبرتاˈ،ˈسابˈ، ˈروآگˈ وˈ بومارˈ از جمله شرکت های مورد اشاره در این گزارش ها هستند.

بنا براین گزارش، کشورهای فنلاند، سوییس، صربستان، یونان، بلغارستان، چک، اسلواکی، رومانی و مجارستان سابقه فروش تسلیحات و ماشین آلات نظامی به کشورهای منطقه قفقاز شمالی را دارند و احتمال می رود سایر کشورهای ناتو نیز با توجه به حوادث اوکراین اقدام مشابهی انجام دهند.

باکو خبر افزود: جمهوری آذربایجان با توجه به اشغال بخشی از خاک خود از سوی ارمنستان و تدارک خود برای بازپس گیری این اراضی نسبت به خرید تجهیزات نظامی از کشورهای غرب علاقه مندی نشان می دهد.

این گزارش افزود: مدرن سازی ارتش، جایگزینی تسلیحات مدرن به جای تسلیحات فرسوده به جا مانده از دوره اتحاد جماهیر شوروی و میل به همگون سازی نیروهای مسلح این کشور با استانداردهای ناتو نیز از جمله عوامل ترغیب کننده جمهوری آذربایجان برای خرید اسلحه و تجهیزات نظامی از کشورهای غربی محسوب می شود.

برپایه این گزارش در 10 سال گذشته جمهوری آذربایجان از چند کشور از جمله ترکیه، روسیه و اوکراین سلاح و تجهیزات نظامی خریداری کرده است.

این گزارش افزود: طی چند سال پیش نیز تحرکات معینی در رابطه با همکاری های نظامی و فنی بین جمهوری آذربایجان و آمریکا بطور محسوس قابل مشاهده بود و با تحلیل آخرین وضعیت موجود می توان استنتاج کرد که سیاست جمهوری آذربایجان در زمینه خرید سلاح بیشتر به طرف غرب گرایش داشته است.

رسانه آذری باکو خبر در پایان افزود: با وجود اینکه حجم خریدهای نظامی جمهوری آذربایجان از روسیه طی چند سال گذشته بالغ بر صدها میلیون دلار بوده، ولی سلاح های خریداری شده از آن کشور جنبه استراتژیک داشته است و این در حالی است که همکاری های تسلیحاتی جمهوری آذربایجان با ترکیه و تل آویو بیشتر برای تامین نیازهای امروز نیروهای مسلح این کشور بوده است.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا