آذربایجاناخبار

حمله ی شدید دولت جمهوری آذربایجان به مصاحبه ی سفیر آمریکا

حکومت آذربایجان، ایده های انتقادی مورنینگستار را به توپ بست

به گزارش مرکز فرهگی قفقاز ،ریچارد مونینگستار سفیر آمریکا در باکو در مصاحبه با رادیو آزادی در جمهوری آذربایجان به مسائل گوناگونی چون مناقشه ی قره باغ، بحران در اوکراین، فساد و رشوه خواری، زندانیان سیاسی، فشار به سازمان های مردم نهاد، وجود مشکلات گوناگون در زمینه ی دموکراسی و… در جمهوری آذربایجان پرداخته است. نکته ی جالب توجه آن است که مورنینگستار که به عنوان دیپلمات نزدیک به حکومت آذربایجان شناخته می شود، در این مصاحبه ی خود متفاوت از دفعات گذشته، صریح تر سخن گفته است و در بسیاری از موارد فوق الاشاره، از دولت آذربایجان انتقاد نموده است و این دولت را به عدم رعایت دموکراسی و حقوق بشر، فشار بر نهادهای مردم نهاد، عدم اجازه ی برگزاری تجمعات آزاد، وجود فساد و رشوه خواری در این کشور، وجود ماموران دولتی طرفدار روسیه و مخالف غرب در بدنه ی حاکمیت این کشور و… متهم نموده است.

سفیر آمریکا هم چنین، به روابط جمهوری آذربایجان با ایران و روسیه اشاره نموده و به نوعی این روابط را زیر سوال برده و سعی در مخدوش نمودن آن ها کرده است.

این انتقادات و سخنان سفیر آمریکا باعث موضع گیری تند و انتقادات بی سابقه ی دولت مردان و حاکمیت آذربایجان از آمریکا شده است. نوروز محمداف معاون رییس نهاد ریاست جمهوری آذربایجان و مدیر شعبه ی روابط خارجی این نهاد، مصاحبه ی سفیر آمریکا را «غیرقابل قبول» دانسته است و به شدت آن را محکوم کرده است. چرا که، آن را دخالت در امور داخلی آذربایجان دانسته است.

واله عسگراف معاون رییس مجلس ملی آذربایجان نیز در مصاحبه با سایت «مدرن. آذ»، از سفیر آمریکا در باکو انتقاد نموده و گفته است، سخنان مورنینگستار به عنوان یک دیپلمات باتجربه و مسن، غیرقابل قبول و باعث تعجب بسیار است.

اما احزاب مخالف غرب گرای جمهوری آذربایجان از مصاحبه ی سفیر آمریکا در این کشور استقبال نموده و آن را بیان واقعیت های امروز جامعه ی آذربایجان دانسته اند و معتقد هستند که چیز تازه ای در مصاحبه ی مورنینگستار وجود ندارد بلکه این بار سفیر آمریکا مسائل را به طور صریخ و آشکار و بدون پرده پوشی بیان نموده است.

ارسطون اروجلو از رهبران احزاب مخالف و نامزد ریاست جمهوری در سال گذشته ی میلادی در جمهوری  آذربایجان در این خصوص می گوید، نکات تازه ای در مصاحبه ی سفیر آمریکا مشاهده نمی شود. تنها نکته ای که در این مصاحبه جلب توجه می کند، بیان مسائل موجود در آذربای. تنها نکته ای که در این مصاحبه جلب توجه می کند، بیان مسائل موجود در آذربایجان به صورت صریح و آشکار از طرف ایشان می باشد. ما هم بارها عدم وجود دموکراسی، ایجاد محدودیت و فشار برای مخالفان حکومت و طرفداران غرب و… در آذربایجان را گفته ایم و گوش زد کرده ایم. از این رو، من در سخنان سفیر آمریکا چیز تازه ای نمی بینم.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا