آذربایجاناخباراردبیلایراندسته‌بندی نشده

گزارش تکمیلی از سفر سفیر جمهوری آذربایجان به استان اردبیل /خواهرخواندگی اردبیل و گنجه

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران گفت: گردش تجاری ایران و آذربایجان با توجه به علاقه مندی دو کشور برای توسعه روابط تجاری نیازمند افزایش است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، جوانشیر آخوند اوف ظهر دوشنبه در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر رقم گردش تجاری 500 میلیون دلار است که می تواند با توسعه روابط تجاری تا پنج میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

وی افزود: جمهوری آذربایجان نیازمند توسعه روابط با کشور ایران بوده و در این راستا از سرمایه گذاری در بخش های مختلف استقبال می کند.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با بیان اینکه دو کشور ایران و آذربایجان قرابت جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی قابل توجهی دارند، اضافه کرد: این قرابت فرصت مساعدی برای همکاری دو جانبه فرهنگی و اقتصادی را فراهم می کند.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت مشارکت تجاری با استان اردبیل، ادامه داد: این استان نیازمند دستیابی به بازارهای جهانی است و بدون بهره گیری از بازار جهانی توان اقتصادی آن محدود خواهد شد.

به گفته آخوند اوف عمده توان اردبیل در بخش معدن و منابع طبیعی است که با دسترسی به بازارهای جهانی می تواند به عنوان یکی از بازارهای مبادلات تجاری آذربایجان برنامه ریزی شود.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران یکی از زیر ساختهای توسعه روابط تجاری را راه آهن عنوان کرد و افزود: اتصال شبکه ریلی به راه آهن آذربایجان می تواند حجم مبادلات را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

تسهیل روند صدور روادید برای تجار

وی در خصوص درخواست شهروندان ایرانی برای حذف روادید در سفر به این کشور اضافه کرد: حذف روادید در دستور کار نیست و در حال حاضر روادید در کوتاهترین زمان برای متقاضی صادر می شود.

به گفته آخوند اوف برای عدم حذف روادید این کشور دلایلی دارد و با این وجود اخذ روادید مانع تردد اتباع ایرانی به این کشور نخواهد بود.

وی در خصوص درخواست تجار ایرانی برای دریافت روادید یک ساله ادامه داد: اتاق های بازرگانی دو کشور می توانند نسبت به اجرای این مهم اقدام کنند.

سرمایه گذاران آذری در راه اردبیل

طرح بزرگ صنعتی “کاسپین آذر ایرانیان” در حال احداث در اردبیل با سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان

سفیر آذربایجان در ایران همچنین از آمادگی سرمایه گذاران این کشور برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف بویژه صنعت و تولید خبر داد و یادآور شد: در این زمینه سقف بالایی در نظر گرفته شده که با اعزام هیئت های تجاری و سرمایه گذاری بررسی خواهد شد.

وی این سرمایه گذاری هارا بیشتر در زمینه واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال و نیز نیمه تمام برشمرد و عنوان کرد: با مشخص شدن لیست مراکز سرمایه گذاری در حد توان در این استان سرمایه گذاری مطلوبی صورت خواهد گرفت.

 

اتاق مشترک ایران و آذربایجان ضرورت توسعه اقتصادی است

در این مراسم همچنین رئیس اتاق بازرگانی اردبیل یکی از مهمترین مطالبات بخش خصوصی از کشور جمهوری آذربایجان را حمایت برای ایجاد اتاق مشترک ایران و آذربایجان عنوان کرد.

حسین پیرموذن افزود: با وجود اینکه برای ایجاد این اتاق تاکنون چهار هیئت تجاری به آذربایجان اعزام شده است، ادامه داد: در عین حال برای تشکیل اتاق توافقی صورت نگرفته است.

وی ضرورت ایجاد اتاق را در بهبود مسائل حقوقی، مالی، حکمیت و داوری و انعقاد قراردادها دانست و اضافه کرد: برای توسعه مکاتبات تجاری ایجاد این اتاق اهمیت ویژه دارد.

پیرموذن معتقد است علاوه بر این ایجاد اتاق مشترک فرصتی برای تسهیل روابط تجاری با کشور جمهوری آذربایجان فراهم خواهد کرد.

 

فعال سازی گمرک اصلاندوز پیگیری می شود

وی همچنین بهسازی زیرساخت های راه را از جمله ضرورت های توسعه تجارت خارجی با ایران عنوان کرد و افزود: علاوه بر این فعال سازی گمرک اصلاندوز با مشخص شدن اعضای کمیسیون پیگیر این موضوع از سوی دو کشور در دستور کار قرار گرفته اشت.

به گفته سفیر جمهوری آذربایجان در ایران توسعه تجارت خارجی یکی از پیشنهادات این کشور است و در این خصوص باید زمینه برای تامین زیر ساخت ها فراهم شود.

 

خواهر خواندگی اردبیل و گنجه بررسی می شود

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران در خصوص پیشنهاد اتاق اردبیل برای خواهرخواندگی اردبیل و گنجه ادامه داد: می توان اجرای این طرح را را هدف توسعه روابط بازرگانی و فرهنگی مورد بررسی قرار داد.

وی معتقد است استان اردبیل امتیازات گردشگری، معدنی و تجاری قابل توجهی دارد که برای حضور سرمایه گذاران آذری مناسب است.

آخونداوف بخشی از این امکانات را در شهر سرعین دانست و افزود: می توان پروژه های سرمایه گذاری مشترک در این شهر گردشگری اجرا کرد.

 

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا