آذربایجاناخبارایرانعمومی

برگزاری نشست بین المللی ضد ایرانی در باکو

همانند سال‌های گذشته باکو میزبان برگزاری نشست‌هایی با عناوین تهاجمی به یکپارچگی جمهوری اسلامی ایران بوده و ظاهرا بدون تذکر جدی از سوی مقامات کشورمان،همچنان به روند گذشته ادامه می‌دهند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، اندکی تامل در سیاست‌های ایجاد موازنه و تلافی جویانه‌ی باکو نشان می‌دهد که اگر به هر دلیل اعم از اشتباه یا تعلل وزارت خارجه‌ کشورمان، مراسمی به نام دیدار ارامنه با نخست وزیر ارمنستان در باشگاه آرارات تهران برگزار شود، باکو حق مسلم خود می‌داند با یک نشست ضد ایرانی این اقدام را تلافی کند. این اقدام بنابر گزارش روزنامه اولایلار جمهوری آذربایجان  در سیزدهم آوریل برابر با ۲۴ فروردین ماه طی نشستی با عنوان «اولین نشست کانون‌های آذربایجان واحد» در باکو انجام گرفت.

این روزنامه گزارش داده است که هدف از برگزاری این نشست، مورد توجه قرار دادن مسئله آذربایجان یکپارچه، بررسی مشکلات آذربایجان یکپارچه و دست یابی به همبستگی عمومی در این خصوص می‌باشد. این نشست با حضور چهره‌های معروف از احزاب فعال در جمهوری آذربایجان و نیز فعالان سیاسی و فرهنگی داخل و خارج آذربایجان برگزار گردیده است.

علاوه بر تعدادی از فعالین ضد ایرانی در جمهوری آذربایجان و چند تن از نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان، نفراتی از فعالان سیاسی و ملی عراق، روسیه، ایران و گرجستان نیز در این نشست حضور داشتند و صحبت‌هایی در حول موضوع آذربایجان انجام داده‌اند.

در ابتدای این جلسه یکی از سخنران اصلی با طرح ادعاهای واهی و  در حالی که دریاچه ارومیه روزهای خوش آبی را طی می‌کند گفته است: دریاچه ارومیه در ایران به صورت عمدی خشکانده شد و در خوزستان به صورت عمدی سیلاب بوجود آوردند. این سخنران گفته است که ما دیگر  بر سر تصاحب تهران، اراک و قم مبارزه نمی‌کنیم. هدف اصلی ما این است که بیداری موجود در آذربایجان را به سمت دربند و مناطق دیگر بکشانیم و بدون توجه به مسائل جغرافیایی خود، با هم متحد شویم و برای ادامه‌ حیات خود لابی گری کنیم.

«عیسی قنبر» یکی از اعضای حزب مساوات جمهوری آذربایجان و از شناخته شده‌ترین نیروهای غربگرا در جمهوری آذربایجان می‌باشد که با تکرار اتحاد تبریز و باکو و همچنین دروغ وجود سی میلیون آذری در ایران گفته است: واقعیت این است که همبستگی جهانی ترک‌ها، جهان را می‌ترساند و به همین خاطر نمی‌خواهند این مسئله تحقق بپذیرد. به همین خاطر ما باید کاری کنیم که برای دیگران ترسناک نباشیم. آذربایجان یکپارچه از مسیر اتحاد تبریز و باکو می‌گذرد و ما باید هسته‌های فکری داشته باشیم و قدرت نرم خود را به نمایش بگذاریم. در ایران یک جامعه ۳۰ میلیونی ترکها وجود دارد که وجود آنها در ایران، خیال و خاطر ما را آسوده کرده است.

«پناه حسین» نخست وزیر اسبق جمهوری آذربایجان و اولین رئیس حزب خلق جمهوری آذربایجان که در راستای حزبش افکار و ایده‌های تند و مخالف ایران دارد از آرزوی بزرگ خود برای تاسیس آذربایجان واحد گفته و به ارتباط ایران و ارمنستان اشاره کرده و افزوده است: بر اساس دیدگاه «ابولفضل ایلچی بیگ»، حل و فصل مناقشه قره باغ، بخشی از فعالیت ها در زمینه جنبش آزادی ملی است. وی (ایلچی بیگ) تاکید داشت که «مسیر قره باغ از تبریز می‌گذرد.» وقتی که آذربایجان یکپارچه شود، نه فقط ترکها، بلکه همه اقوام و مللی که آذربایجان را میهن خود می‌دانند، متحد و یکپارچه می‌شوند. امروز روابط نزدیک ایران با ارمنستان که ۳۰ میلیون آذربایجانی در آن حضور دارند، یک مسئله شرم آور است. ما فرزندان ملتی هستیم که امپراطوری‌های بزرگی را تاسیس نمودند. من باور دارم که آذربایجان یکپارچه تاسیس خواهد شد.

«فاضل مصطفی» رئیس حزب رهایی بزرگ و نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان از جمله‌ افرادی بود که در مورد ایران و مناطق آذری‌نشین ایران با احتیاط صحبت کرده و با کنایه گفته است: اگر یک زمانی استقلال و یا خودمختاری آذربایجان «ج ن و ب ی» به رسمیت شناخته شود، در آن زمان ما از حقوق آن دفاع می‌کنیم.

«اژدر تقی زاده» عضو کنگره آذربایجانی های جهان در این نشست بطور کامل در مخالفت با صحبت‌های «فاضل مصطفی» سخنرانی می‌کند. تا جایی که وی جلسه را ترک می‌کند و می‌گوید: امروز آمریکا «سپاه» را یک گروه تروریستی به رسمیت می‌شناسد چون دیگر آنرا برای خود خطرناک می‌بیند. به نظر من در حال حاضر، جنبش ملی آذربایجان «ج ن و ب ی» دوران طلایی خود را تجربه می‌کند و فکر کردن به جز این خیانت به آذربایجان است.

«اسکندر حمیداف» عضو هیئت مدیره جنبش حرکت مردمی نیز از آرزوی خود برای داشتن شناسنامه‌ای گفت که در آن محل تولدش جمهوری آذربایجان و شهر تبریز یا اصفهان ذکر شود!

«صلح الدین اکبر» رئیس حزب دموکراتهای آزاد آذربایجان نیز از سخنرانانی بود که ظاهرا تعادل روحی! کاملی نداشت و می‌گفت: ما باید به یک قدرت بزرگ تبدیل شویم، ایران همان دولتی است که ما آنرا تاسیس کرده‌ایم. ما باید آنرا پس بگیریم.

باید توجه داشت که برگزاری چنین نشستی در جمهوری آذربایجان بدون اطلاع و اجازه‌ی مقامات رسمی دولتی و امنیتی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. پس بنابراین باید از مجاری رسمی در خصوص چرایی برگزاری این نشست‌ها و موافقت نهادهای دولتی با برگزاری آنها به دولت باکو تذکرات لازم داده شود. درحالی که امروز، تهران و باکو در شرایط مناسب ارتباطات دیپلماتیک قرار دارند چرا باید یک نشست کاملا ضد ایرانی در باکو برگزار شود؟

منبع: آناج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا