آذربایجاناخباراردبیلایرانعمومی

ساماندهی فعالیت های گردشگری سلامت برای شهروندان جمهوری آذربایجان

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: این استان فعالیت های ساماندهی گردشگری سلامت برای شهروندان جمهوری آذربایجان را که با هدف درمان وارد ایران می شوند، تقویت می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، نادر فلاحی روز شنبه در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری باکو،  با اشاره به اهمیت ساماندهی حوزه گردشگری سلامت افزود : ما در ۱۰ ماه سال گذشته فقط از گذرگاه بیله سوار استان اردبیل بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تردد مرزی داشتیم.
فلاحی با تاکید بر این که این آمار بسیار بالای است، گفت: برخی ضعف ها در معرفی جاذبه های استان و بطور کلی ایران به گردشگران کشور همسایه جمهوری آذربایجان وجود دارد که در همین راستا و برای رفع نواقص اقدامات بیشتری برای ساماندهی حوزه گردشگری به خصوص بخش مربوط به گردشگری سلامت و درمان انجام خواهیم داد.
به گفته وی، نزدیک به ۳۰ الی ۳۵ درصد از مجموع مسافران آذربایجانی با هدف درمان و گردشگری سلامت به ایران سفر می کنند و بخشی از آنها نیز برای این هدف در اردبیل اقامت دارند.
وی افزود: نزدیک به ۴۰ درصد از شهروندان آذربایجانی که به ایران سفر می کنند با هدف خرید کالا و مابقی نیز در رابطه با زیارت از اماکن دینی و فعالیت های اقتصادی در سطح ملی، علم آموزی و مسایل دانشگاهی به کشورمان سفر می کنند.
فلاحی گفت : در این سفرها تجارت چمدانی ، درمان و گردشگری سلامت از اهمیت خاص برخوردار است.
وی با اشاره به اهمیت نظم و ساماندهی در استفاده از حداکثر ظرفیت های درمان و گردشگری سلامت کشورمان گفت : در همین رابطه جلسات و هماهنگی های خوبی را داشته ایم.
فلاحی گفت : با دستور استاندار اردبیل کمیته و کمیسیون ساماندهی گردشگری سلامت به خصوص برای اتباع کشور همسایه جمهوری آذربایجان تشکیل دادیم و این مهم در اولویت های برنامه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل قرار می گیرد.
وی افزود: به دنبال این هستیم که رضایت مندی بیشتر اتباع جمهوری آذربایجان که به قصد درمان وارد ایران می شوند، تامین کنیم و در این ارتباط باید کار ویژه انجام دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: از اسفند ماه سال ۱۳۹۷ مقرر مقرر شد تا خرداد سال ۱۳۹۸ بحث ساماندهی ورود اتباع جمهوری آذربایجان که به قصد درمان وارد ایران می شوند را انجام دهیم.
وی با اشاره به کارهای انجام گرفته در این زمینه گفت: موضوع اول این بود که ما کارکرد و فعالیت گذرگاه بیله سوار را ۲۴ ساعته کردیم و اتباع جمهوری آذربایجان می توانند در طول شبانه روز بدون هیچ محدودیتی و با حداقل هزینه از طریق این گذرگاه به جمهوری اسلامی ایران از جمله اردبیل رفت و آمد کنند.
فلاحی اقدام ایران در خصوص لغو یک جانبه روادید برای شهروندان آذربایجانی را یادآور شد و گفت : این اقدام برای شهروندان جمهوری آذربایجان که به ایران برای درمان و گردشگری سلامت سفر می کنند شرایط بسیار مناسبی را فراهم کرده است.
وی افزود: ما همچنین یک هتل کلینییک مجهز متشکل از ۳۵ اتاق و ۱۰۰ تخت را در شهرستان مرزی بیله سوار به نام «کوثر» چند ماه پیش افتتاح کردیم که در حال حاضر واحدهای اقامتی این هتل فعالند و کلینیک آن نیز در حال افتتاح می باشد و این واحد برای ارایه خدمات درمان شهروندان آذربایجانی پیش بینی شده است.
وی با اشاره به این که برای سادماندهی امور حمل و نقل و جابه جایی گردشگران آذربایجانی اجرای برخی برنامه ها پیش بینی شده است، افزود: به دستور استانداری اردبیل نارسایی های موجود در این زمینه نیز برطرف می شود.
فلاحی در ادامه سخنان خود گفت: برای تقویت ساماندهی ارایه خدمات درمانی به شهروندان جمهوری آذربایجان در استان اردبیل برنامه هایی شامل تشکیل گروه های نظارتی در واحدهای درمانی استان اعم از داروخانه ها، آزمایشگاه ها، مجموعه های پزشکی، مطب های پزشکان، بیمارستان ها و کلینیک ها در دست اجراست که در قالب آن بازدیدهای نامحسوس و محسوس انجام می گیرد و پس از ارتباط گیری با اتباع جمهوری آذربایجان هر گونه نارضایتی و شکایت احتمالی نیز بررسی و حل می شود.
وی افزود: برای رفع هرگونه مشکل شهروندان جمهوری آذربایجان که برای درمان به ایران سفر می کنند، سعی داریم این خدمات پزشکی را در یک مکان به عنوان ساختمان پزشکان ویژه آذری ها مستقر کنیم که با صرف حداقل هزینه و زمان بتوانند نیازهای درمانی خود را دریافت کنند.
وی هدف از حضور اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در نمایشگاه بین المللی گردشگری باکو را معرفی جاذبه ها و قابلیت های طبیعی، تاریخی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا