آذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

برگزاری جشن نوروز در دانشگاه شهر کوتایسی گرجستان

جشن عید باستانی و سعید نوروز در مرکز ایرانشناسی دانشگاه «آکاکی سرتلی» شهر کوتایسی دومین شهر بزرگ گرجستان واقع در ۲۲۵ کیلومتری شمال غرب تفلیس پایتخت این کشور برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، در این جشن که به همت دکتر محسن حیدرنیا استاد ایرانشناسی مدعو دانشگاه آکاکی سرتلی و به حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان برگزار شد. مسئولان و اساتید از جمله استادان گروه زبان های شرقی و دانشجویان سال های مختلف این دانشگاه حضور داشتند.
در این مراسم ابتدا استاد «نومادی بارتایا» رییس بخش زبان فارسی عید نوروز را به حاضران تبریک گفت و ضمن بیان فلسفه نوروز در ایران به ثبت جهانی این مراسم ارزشمند در سازمان جهانی یونسکو اشاره کرد.
سپس دکتر «رولاند کوپالیانی» رییس دانشگاه کوتایسی این جشن را به حاضران و بویژه نماینده جمهوری اسلامی ایران و استاد زبان ایرانشناسی این دانشگاه تبریک گفت و از اینکه مقامات فرهنگی رایزنی سفارت جمهوری اسلامی در تلاش هستند تا کرسی درس فارسی و ایرانشناسی را توسعه دهند استقبال و تشکر کرد.
دکتر محسن حیدرنیا استاد ایرانشناسی مدعو این دانشگاه نیز به بیان فلسفه نوروز به عنوان هماهنگی زیبای طبیعت با انسان سخن گفت و خاطر نشان کرد که در این جشن زیبا که شادترین روز ایرانی ها است، سنت های ایرانی، پاکیزگی و دید و بازدید و تحول معنوی به سنن اسلامی در هم آمیخته و جشن نوروز را به جشنی ملی و معنوی تبدیل کرده است.
«گئرگی غاوتادزده» رییس سابق دانشگاه کوتایسی و استاد اقتصادی این دانشگاه نیز بر نقش مهم دانشگاه ها در بستر سازی درست روابط دوستانه میان ملت ها تاکید کرد و روابط فرهنگی و سیاسی ایران و گرجستان را بسیار پر اهمیت دانست.
همچنین دکتر «شالوا کیرتادزه» معاون رییس دانشگاه بر نقش نوروز در صلح و دوستی ملل تاکید کرد و از آمادگی دانشگاه کوتایسی در حمایت از کرسی زبان فارسی و ایرانشناسی سخن گفت.
دکتر «لوکا دوالیشویلی» رییس دانشکده علوم انسانی و از نویسندگان معروف گرجستان نیز به بیان فلسفه نوروز در دوستی ملت های ایران و گرجستان پرداخت و از اینکه دانشگاه کوتایسی از حضور استاد ایرانی استفاده می کند ابراز خوشوقتی کرد.
در این مراسم، حاضران از سفره هفت سین نوروزی که به همت استادان و دانشجویان ایرانشناسی تهیه شده بود، دیدن کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا