آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغویژه

قره باغ، محور اصلی نشست تخصصی و بین المللی دانشگاه مذاهب اسلامی / تصاویر

نشست تخصصی بین المللی «بررسی عوامل و موانع قومیت گرایی در تداوم اشغالگری در سرزمین های اسلامی» به همت جمعیت دانشجویان جهان اسلام برگزار گردید و میهمانانی از کشورهای: لبنان، فلسطین، سوریه، یمن، نیجریه، عراق، پاکستان، افغانستان، بحرین، ترکیه و جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری مذاهب اسلامی، سخنران اصلی جلسه استاد علی اکبر رائفی پور بودند که در مورد قره باغ با دانشجویان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در آغاز جلسه، علیرضا فیروزی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و مسئول کمیته دانشجویی کنفرانس وحدت اسلامی از ماهیت این نشست مطالبی را ذکر نمود: ایشان قره باغ را محور اصلی این نشست بین المللی قلمداد کردند و در ادامه افزودند: با توجه به عنوان نشست، قره باغ سرزمینی است که بیشترین آسیب ها را از حوزه ملیت گرایی دریافت کرده و این قومیت گرایی به پاشنه آشیل جمهوری آذربایجان مبدل گشته است و استکبار جهانی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی از این نقطه ضعف بر علیه جهان اسلام بهره جسته است و نهایتا کشور آذربایجان در وضعیتی قرار بگیرد که نتواند از تمامیت ارضی خود جانانه دفاع کند و بازیچه این سناریو دشمن گردد و در نتیجه بخشی از پیکره جهان اسلام تقدیم رژیم اشغالگر ارمنستان شود.

سپس دکتر رائفی پور به ایراد سخنرانی پرداخته و گفتند: فتنه مستکبرین، نژاد پرستی و ملیت گرایی می باشد و بزرگترین نژادپرست در عالم خلقت ابلیس است که دچار خود برتر بینی شد.

وی گفت: نظام صهیونیستی برای پیشبرد اهداف خود در منطقه از دو ابزار نژاد و مذهب استفاده می کند. ایجاد مناقشه قره باغ بهترین بهانه بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی بتوانند در قفقاز بین دو قدرت بزرگ یعنی ایران و روسیه، یک جای امن برای خود ایجاد کند و با جذب جمهوری آذربایجان به سمت خود تلافی شمال اسرائیل یعنی جنوب لبنان را در شمال ایران به وجود آورد.

رائفی پور افزود: ما قره باغ را ماننده فلسطین پاره تن اسلام می دانیم و باید به تن اسلام باز گردد. نژاد و ملی گرایی بهترین فتنه گری است که قره باغ به آغوش اسلام بازنگردد. ملی گرایان دولتی آذربایجان کمک و مساعدتهای ایران در جنگ قره باغ را فراموش کرده است. بدهی ۳۰میلیون دلاری جمهوری آذربایجان به ایران از یاد نمی رود. اما خود را به فراموشی زده اند و به ملت آذربایجان دروغ می گویند و به دنبال جعل تاریخی هستند که شاهدان آن زنده اند، سرداران و فرماندهان ما که به نیروهای آذری آموزش می دادند، امثال آقای حقیقت پور و نوعی اقدم، سند حی این ماجرا هستند. ما از تاریخی صحبت نمی کنیم که تمام شده است بلکه شاهدان این امدادها، ژنرال های آذری هستند که هنوز نفس می کشند. شهدای ما که خونشان در خاک قره باغ ریخت، خود شاهدان عینی نزد پروردگار هستند، کامیون های سلاح که به اسم آهن ضایعات بارنامه می شدند و به خاک آذربایجان ارسال می شدند هنوز از یادها نرفته است.

وی گفت: اگر ایران مرز را به روی آوارگان آذری باز نمی کرد کشتار به چه تعداد می رسید ؟ اگر مجاهدان پاکستانی و افغانستانی که برای جانبازی به قره باغ رفتند، توسط آمریکا از جمهوری آذربایجان اخراج نمی شدند همان پیروزی هایی که در سوریه توسط زینبیون و فاطمیون بدست آمد قطعا در قره باغ هم حاصل می شد.بخش هایی از جمهوری آذربایجان حتی بدون شلیک یک گلوله به اشغالگران ارمنی تسلیم شد. یعنی خود ملی گراها آن مناطق را تقدیم کردند.

رائفی پور افزود: ملی گرایان نژاد پرست در ساختار دولتی، ذره ای تمایل ندارند قره باغ به آغوش اسلام باز گردد و آزاد شود. در حالی که اینان کسانی هستند که در جمهوری آذربایجان سنگ قره باغ را به سینه می زنند. چون اختیاری از خود ندارند و قطعا رژیم صهیونیستی این اجازه را به آنها نمی دهد زیرا برای پیشبرد اهداف خود به این اختلاف افکنی نیاز دارند.

وی گفت: در انقلاب اسلامی، نباید رفتار غلط مسئولین به پای نظام نوشته شود و هر زمان اگر اشتباهاتی از طرف دستگاه ها رخ داد ما وابستگان به آرمانهای انقلاب، باید به میدان آمده و سریع انتقاد کنیم و فریاد بزنیم. بعنوان مثال: اتفاقی که در ده روز اخیر افتاد، یعنی دعوت از نخست وزیر ارمنستان در سالروز واقعه خوجالی و افتضاح باشگاه آرارات. آیا این تکمیل پازل دشمن نیست؟ ما به این ها نقد داریم،  این ها جزو همان مواردی است که وزارت امور خارجه باید پاسخگوی آن باشد، ما نمی گوییم با کشورهای همسایه ارتباط نداشته باشیم، اما چرا این رویداد دیپلماتیک در روزی باید اتفاق بیافتد که شیعیان جمهوری آذربایجان عزادار بودند. آیا روز دیگری برای آن نمی شد تعریف کرد؟!

پس از پایان سخنان استاد رائفی پور حضار به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند که برخی از این صحبتها قابل تامل بود:

ماجد القناصی، میهمان لبنانی : حداقل آسیبی که ملی گرایی بر پیکره قره باغ وارد کرده، این است که آنرا از جهان اسلام و ظرفیت های فوق العاده آن دور کرده و همچنین جهان اسلام را غافل از قره باغ نموده است.

سعید ایبهی، میهمان نیجریه ای: قابل توجه مدعیانی که می گویند قره باغ یک مناقشه ارضی است و ماهیت مذهبی ندارد! بروند سری به مساجدی بزنند که در سرزمین های اشغالی به طویله تبدیل شده است.

در پایان این نشست، حاضرین دولت ارمنستان را بعنوان اشغالگر سرزمین اسلامی محکوم کرده و از دولت آذربایجان خواستند که به اصل خویش باز گردد و حل مناقشه قره باغ را به هویت اسلامی آن واگذارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا