اخبارارمنستانروسیهعمومیگرجستان

معاون وزیر اقتصاد گرجستان: تفلیس و مسکو درباره ترانزیت گاز به ارمنستان توافق کردند

 «ناتیا تورناوا» معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان از توافق این کشور با شرکت «گازپروم» روسیه برای ترانزیت گاز به ارمنستان خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این توافق شامل ترانزیت گاز طبیعی روسیه در دو سال آینده از طریق خاک گرجستان به ارمنستان می شود.
مدت توافقنامه دو ساله قبلی میان روسیه و گرجستان درباره ترانزیت گاز طبیعی به ارمنستان ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۸ ( برابر ۱۰ دی ماه گذشته ) به پایان رسیده است.
تورناوا شرایط توافق جدید با روسیه درباره ترانزیت گاز طبیعی به ارمنستان را برای گرجستان بسیار مناسب عنوان کرد.
گرجستان اخیرا حق ترانزیت گاز طبیعی به ارمنستان را به شکل ارز از روسیه دریافت می کند. این در حالی است که دولت تفلیس پیشتر بابت ترانزیت، گاز طبیعی از شرکت گاز پروم برای نیازهای کشور دریافت می کرد.
در سال ۲۰۱۸ میلادی یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی روسیه از طریق گرجستان به ارمنستان صادر شده است و این رقم یک سال قبل ۲ میلیارد متر مکعب بوده است.
بر اساس توافقنامه امضا شده میان شرکت گازپروم و دولت ارمنستان، حجم صادرات سالانه گاز طبیعی به این کشور ۲٫۵ میلیارد متر مکعب است.
معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان درباره منبع عمده واردات گاز طبیعی برای این کشور گفت: جمهوری آذربایجان همچنان تامین کننده اصلی گاز گرجستان است.
به گزارش اسپوتنیک، تورناوا بدون اشاره به آمار و ارقام مشخص افزود: با راه اندازی کامل فاز دوم توسعه میدان گازی «شاهدنیز»، حجم صادرات گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان به گرجستان افزایش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا