آذربایجاناخبارعمومی

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان : اجرای دالان گازی جنوب وارد مرحله نهایی شده است

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان گفت : اجرای طرح دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا وارد مرحله نهایی شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از واحد مطبوعاتی وزارت انرژی جمهوری آذربایجان ، پرویز شاهبازاف طی سخنانی در نشست امنیت انرژی در قالب کنفرانس امنیتی مونیخ، به نقش مهم امنیت انرژی در تامین امنیت کلی جهان تاکید کرد.
وی، با اشاره به سیاست انرژی جمهوری آذربایجان و اجرای طرح های نفت و گاز در این کشور اظهار داشت: دولت باکو از این طریق سهم خود را جهت تامین امنیت انرژی جهانی و منطقه ای ادا می کند.
به گفته شاهباز اف، اجرای طرح ایجاد دالان گازی جنوب با مشارکت هفت کشور و شرکت های متعدد در حال حاضر وارد مرحله نهایی شده است و این طرح اهمیت راهبردی در نقشه جهانی انرژی دارد.
وی افزود: با وجود اینکه دالان گازی جنوب بیشتر معطوف به بازار جنوب شرقی اروپا بعنوان حساس ترین منطقه از نظر امنیت انرژی شده است، ولی این طرح درآینده می تواند کشورهای اروپایی زیادی را دربر گیرد.
وزیر انرژی جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در آینده دالان گازی جنوب در تامین امنیت انرژی اروپا نقش بیشتری ایفا خواهد کرد.
شاهبازاف، همچنین درباره پنجمین نشست وزیران انرژی در قالب شورای مشورتی دالان گازی جنوب که ۲۰ فوریه ( ۳ بهمن ماه ) جاری در باکو برگزار می شود ، گفت که این نشست ها به تقویت امنیت انرژی کمک می کند.
دالان گازی جنوب یکی از طرح های انرژی مهم منطقه بوده و شامل انتقال گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان «شاه دنیز» جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر از طریق خط لوله زیر دریایی به ترمینال سنگه چال در حومه باکو و از آنجا از طریق خطوط لوله قفقاز جنوبی ، ترانس آنادولی ( تاناپ ) و ترانس آدریا تیک ( تاپ ) و از خاک جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپا می باشد.
این طرح انرژی به تامین منافع انرژی راهبردی گرجستان، ترکیه و نیز کشورهای اروپایی کمک خواهد کرد.
برنامه ریزی شده است نخستین محموله گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان «شاه دنیز» در سال ۲۰۲۰ میلادی به اروپا صادر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا