آذربایجاناخبارعمومی

نگرانی باکو درباره طراحی «انقلاب رنگی» آمریکا در جمهوری آذربایجان

یک سایت اینترنتی جمهوری آذربایجان ، بنیاد ملی دموکراسی National Endowment for Democracy آمریکا را به تدارک اغتشاش و طراحی «انقلاب رنگی» در جمهوری آذربایجان متهم کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سایت «سفرا» sfera نوشت : «  نشریه دموکراسی، ارگان رسانه ای «بنیاد ملی دموکراسی» آمریکا برغم انتشار مستمر مقالاتی درباره جمهوری آذربایجان، درباره سناریوی جدید دخالت در امور داخلی این کشور هیچ چیزی ننوشته است. اما، شیوه جدیدی در این زمینه در حال تدارک است.«بنیاد ملی دموکراسی »این بار سعی دارد سناریوی خود را برای جمهوری آذربایجان از طریق «جنبش جهانی دموکراسی»WMD ، «مجمع بین المللی تحقیقات دموکراسی» IFDS ، «بنیاد همکاری برای دموکراسی ریگان – فاسکل» Reagan-Fascell Democracy Fellowship و «مرکز بین المللی کمک به رسانه ها» اجرا کند. در این سناریو حضور «موسسه بین المللی جمهوری خواهان» و «موسسه ملی دموکراسی برای امور بین المللی» National Democratic Institute for International Affairs و موسسه «شفافیت بین المللی» Transparency International نیز در نظر گرفته شده است. این بازی برای جمهوری آذربایجان آشناست. در سال ۲۰۱۴ نیز «بنیاد ملی دموکراسی» آمریکا برای سازمان های غیردولتی فعال در جمهوری آذربایجان ۸۷۱ هزار و ۵۷۸ دلار کمک مالی اختصاص داده بود که هیچ از این کمک ها در وزارت دادگستری جمهوری آذربایجان ثبت نشده بود. این مبلغ در صفحه اینترنتی «بنیاد ملی دموکراسی » ned.org آمریکا نیز ثبت شده است، اما برخلاف سایر کشورها ، نام سازمان های دریافت کننده این کمک در جمهوری آذربایجان ثبت نشده است. در قسمت مربوط به ارمنستان و گرجستان، نام سازمان های دریافت کننده کمک نیز ذکر شده است. «بنیاد ملی دموکراسی» آمریکا براساس نظام نامه این سازمان، از هیچ حزب سیاسی حمایت نمی کند. اما، این فقط بر روی کاغذ است و بنیاد ملی دموکراسی نه تنها در کشورهای مختلف، بلکه حتی در داخل آمریکا در انتخابات دخالت می کند و بر طرفها تاثیر می گذارد. «بنیاد ملی دموکراسی» آمریکا که بخاطر حمایت از روزنامه «طرف» در ترکیه که مخالف حاکمیت است، تدارک طرح براندازی هوگو چاوز در ونزوئلا در سال ۲۰۰۲، حمایت از «جنبش میدان» در اوکراین و حمایت از به حاکمیت رسیدن نیکول پاشینیان در ارمنستان شهرت دارد، این بار طرح جدیدی را برای ایجاد «اعتراضات مردمی» در جمهوری آذربایجان با هزینه چهار میلیون و ۲۴ هزار دلار تدارک دیده است که در پوشش «مقاومت مدنی» در مقابل فساد مالی اجرا خواهد شد.»
الچین عالی اوغلو، نویسنده این گزارش افزوده است : «پول اختصاص یافته از طرف «بنیاد ملی دموکراسی» آمریکا به افراد و مراکز زیر داده خواهد شد:
کانال های یوتیوب «دموکراسی بخاطر آذربایجان» AND و «توران تی وی» Turan TV – غنیمت زاهد، خبرنگار پناهنده در فرانسه و عارف محمدوف، سفیر پیشین جمهوری آذربایجان در شورای اروپا
سایت «میدان تی وی» – امین عبدالله اف
«موسسه صلح و دموکراسی» – لیلا یونس و همسرش عارف یونس
«اتحادیه دموکراتیک تالش» – علی اکرام همت اف
جنبش «اویان» و کانال یوتیوب «کینسکوپ» Kineskop – ناهید جعفروف
«موسسه آزادی و امنیت گزارشگران» – امین حسین اف
کانال یوتیوب «عثمان قیزی تی وی» – سئوینج عثمان قیزی
کانال یوتیوب « آزاد سوز» – تورال صادق لی
کانال یوتیوب « آذر فریدوم» – قربان محمدوف
وبلاگ نویسان «مستقل»- تورال صادق لی ، سئوینج عثمان قیزی، محمد میرزاعلی، ودادی اسکندرلی، اردوخان تیمورخان ببیروف، ناطق عدیلف و شش تن دیگر.
سایت «سفرا» افزوده است : « بنیاد ملی دموکراسی آمریکا کمک مالی به این اشخاص و مراکز را نه بطور مستقیم، بلکه از طریق چهار سازمان خواهد رساند. «مرکز کارفرمایان خصوصی بین المللی» CIPE ، «موسسه بین المللی جمهوری خواهان» UIIRI ، «موسسه ملی دموکراسی» NDI ، «مرکز همبستگی آمریکا» Solidarity center در تحویل پول به مخالفان دولت جمهوری آذربایجان ایفای نقش خواهند کرد.»
سایت «سفرا» افزوده است : «به گفته «کارل گرشمان» ، رییس«بنیاد ملی دموکراسی» ، این بنیاد بخاطر آن تاسیس شده است که پوششی برای فعالیت های سیا CIA باشد. در برهه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته جمهوری آذربایجان، بطور ناگهانی وبلاگ نویسانی که خود را مهاجران سیاسی معرفی می کنند، به شدت فعال شدند و این تصور ایجاد شد که جناح مخالفان دولت در جمهوری آذربایجان در حال قوت گرفتن است. اما، آن طرح موفقیتی کسب نکرد و به شکست انجامید. اکنون نیز حامیان این به اصطلاح «فعالان سیاسی» به فکر تاثیرگذارتر کردن فعالیت آنها هستند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا