اخبارایرانترکیهعمومی

ایران و ترکیه در حوزه گردشگری قرارداد همکاری امضا کردند

 اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه (TÜRSAB) و اتحادیه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در جهت تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه گردشگری، قرارداد همکاری امضا کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آناتولی در روز سه شنبه، این قرارداد همکاری با هدف تقویت همکاری‌های ایران و ترکیه در حوزه گردشگری امضا شد.
در مراسم امضای قرارداد که در تهران برگزار شد، دریا اؤرس سفیر ترکیه در تهران، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فیروز باغلی کایا رئیس هیأت مدیره اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه (TÜRSAB) و حرمت‌الله رفیعی رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران حضور داشتند.
دریا اؤرس سفیر جدید ترکیه در تهران در سخنرانی خود در این مراسم گفت: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ و قدرتمند منطقه، با یکدیگر در هم تنیده شده‌اند. اگر از پتانسیل موجود به شکل درست استفاده کنیم، در منطقه هیچ کشور دیگری غیر از ترکیه قدرت عرض اندام پیدا نمی‌کند.
سفیر ترکیه با بیان اینکه مشکلات مختلفی در عرصه گردشگری وجود دارد افزود: اگر بوروکراسی ایران و ترکیه اراده کند، امکان فائق آمدن بر این مشکلات را پیدا می‌کنیم. برغم مسافرت سالانه میلیون‌ها ایرانی به ترکیه، تعداد کمی گردشگر از ترکیه به ایران مسافرت می‌کنند. یکی از دلایل این مسأله، عدم سرمایه‌گذاری کافی در عرصه هتلداری می‌باشد.
علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در سخنرانی خود در این مراسم با اشاره به اینکه پیش از این تنها ۴۵۰ هزار گردشگر از ایران دیدن می‌کردند گفت: اکنون این رقم به ۶ میلیون نفر در سال رسیده است. انتظار داریم تا پایان سال این رقم به ۷ میلیون گردشگر برسد. با وجود تمامی تحریم‌ها و فشارها موفق به دستیابی به این تعداد گردشگر شدیم.
مونسان با بیان اینکه در سراسر کشور ۴۰۰ هتل و اقامتگاه وجود دارد و ۲ هزار پروژه سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۲ میلیارد دلار در دست اجراست اظهار داشت: رؤسای جمهور ترکیه و ایران بارها به طور متقابل از همدیگر دیدن کردند. با توجه به روابط گرم بین اردوغان و روحانی انتظار می‌رود همکاری دو کشور در زمینه گردشگری در حد بسیار مطلوبی باشد. با این وجود در حوزه روابط گردشگری دو کشور، تعادل لازم برقرار نشده است. ما باید این تعادل را برقرار کنیم.
فیروز باغلی کایا رئیس هیأت مدیره اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه هم در سخنان خود با این اینکه در این سفر، مسئولان گردشگری و فرهنگی استان‌های بورسا، آنتالیا، قونیه و دوزجه وی را همراهی می‌کنند اظهار داشت: ما هم در جریان عدم تعادل در تعداد گردشگر بین ایران و ترکیه قرار داریم. ما نه برای کاهش تعداد گردشگر ورودی از ایران به ترکیه، بلکه برای افزایش رقم گردشگران ترکیه‌ای در ایران تلاش می‌کنیم.
باغلی کایا با اشاره به ورود ۴۰ میلیون گردشگر به ترکیه در سال ۲۰۱۸ افزود: سال گذشته ۲ میلیون نفر از ایران با هدف توریسم از ترکیه بازدید کردند. ما برای نشان دادن فرهنگ غنی و جاذبه‌های گردشگری ایران هر چه در توان داریم انجام می‌دهیم. قرارداد امضاشده بین دو کشور در زمینه گردشگری، به افزایش متقابل گردشگران ورودی به دو کشور و رشد درآمدهای این حوزه کمک خواهد نمود.
سخنران بعدی مراسم، حرمت‌الله رفیعی رییس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بود. رفیعی با بیان اینکه دو کشور میراث و ارزش‌های مشترکی دارند، از مولانا به عنوان میراث فرهنگی ایران در ترکیه و از بایزید بسطامی و فریدالدین عطار نیشابوری به عنوان میراث مشترک ترکیه در ایران نام برد.
رفیعی گفت: سالانه ۸ میلیون گردشگر از ایران به خارج می‌روند که بخش اعظم آن‌ها را گردشگران ورودی به ترکیه و عراق تشکیل می‌دهد. با این وجود ترکها تنها ۴ درصد گردشگران ورودی به ایران را تشکیل می‌دهند. ما در قراردادمان با مسئولان اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه درصددیم روابط گردشگری یکطرفه بین ایران و ترکیه را به روابط دوطرفه تغییر دهیم.
بعد از مراسم سخنرانی، قرارداد گردشگری بین اتحادیه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه امضا گردید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا