اخبارایرانعمومیگرجستان

افتتاح نمایشگاه نقاشی دانش‌آموزان مدارس گرجی و ایرانی در تفلیس

نهمین نمایشگاه نقاشی دانش‌آموزان مدارس گرجی و ایرانی بمناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری گالری نقاشی النه آخولدیانی گرجستان در مدرسه شماره ۱۹۵ تفلیس افتتاح شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در تفلیس ، مراسم افتتاح این نمایشگاه با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران ، رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان ، نمایندگان وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش این کشور ، شهرداری و شورای شهر تفلیس و جمعی از کارگزاران برگزار شد.
دراین نمایشگاه بیش از ۱۰۰ اثر نقاشی و طرح دست ساخته از دانش آموزان چند مدرسه گرجستان و مجتمع آموزشی فردوسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس در سالن اجتماعات مدرسه شماره ۱۹۵ پایتخت گرجستان به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه با هدف شناسایی استعدادها و توانمندی های دانش آموزان و همچنین برقراری ارتباط دوستی و کلامی بین دانش آموزان گرجی که تحت حمایت رایزنی فرهنگی و بنیاد سعدی در این مدارس زبان فارسی آموزش می بینند ، دایر شده است.
سید جواد قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، ضمن تقدیر از اقدامات آموزشی و فرهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان گفت: توسعه و ارتقاء فرهنگ و انسان جز با تعلیم و آموزش میسّر نمی شود.
وی افزود: مراکز آموزشی، مهمترین گذرگاه انتقال فرهنگ به شمار می روند و توسعه فرهنگی، ارتباط دو سویه با آموزش و نظام آموزشی دارد.
سفیر کشورمان در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه با حمایت دولت گرجستان زبان فارسی و ایرانشناسی در تعدادی از مدارس و دانشگاه ها تدریس می شود که نقش اساسی در تقویت روابط علمی و فرهنگی دو کشور ایران و گرجستان دارد.
وی از زحمات اساتید و مسوولان مدرسه شماره ۱۹۵ تفلیس ، رییس گالری نقاشی النه آخولدیانی برای برگزاری نمایشگاه نقاشی و نیز در رابطه با آموزش زبان فارسی در مدارس گرجستان ابراز قدردانی کرد.
حمید مصطفوی رایزن فرهنگی کشورمان نیز گفت: امروزه هنر در پرورش خلاقیت و ارتقای سلامت روانی دانش آموزان نقش اساسی دارد و انجام فعالیت های هنری موجب ایجاد آرامش، بروز خلاقیت و شکوفایی ارزشهای انسانی می شود و بنابر این بهره گیری از هنر در نظام آموزشی امری لازم و ضروری است.
وی، دانش آموزان را آینده سازان کشور دانست و افزود: در آینده این قشر از جامعه محور توسعه روابط علمی و فرهنگی دو کشور گرجستان و ایران خواهند بود.
مصطفوی با اشاره به اهمیت آموختن زبان خارجی، خطاب به فارسی آموزان مدارس گرجی گفت: دانستن یک زبان دیگر به شما این امکان را می‌دهد تا با افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند، آشنا شوید و رابطه‌ دوستی برقرار کنید و با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید.
وی ضمن تشکر از دانش آموزان شرکت کننده دراین نمایشگاه گفت: در نظر داریم در طول سال تحصیلی برای فارسی آموزان برنامه های فرهنگی و هنری جهت آشنایی با فرهنگ و هنر ایرانی با همکاری مدیران مدارس برنامه ریزی و اجرایی کنیم.
مصطفوی همچنین گفت: رایزنی فرهنگی سفارت ایران همچنین برنامه ریزی کرده است با مدارس گرجستان جشن عید نوروز با مشارکت اساتید و فارسی برگزار کند.
رایزن فرهنگی کشورمان در پایان سخنان خود از زحمات و اقدامات و تلاش پیگیر اساتید و مدیران مدارس در آموزش زبان فارسی و فعالیت های فرهنگی آنان و همچنین برگزاری این نمایشگاه تقدیر کرد.
کوبا تسنگواشویلی مدیرمدرسه شماره ۱۹۵ نیز ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گف : امسال نهمین سال است که این نمایشگاه با حمایت رایزنی فرهنگی با هدف شناسایی استعدادها و توانمندی های دانش آموزان دو کشور و همچنین آشنایی دانش آموزان با فرهنگ و هنر ایران و برقراری ارتباط دوستی و کلامی بین دانش آموزانی گرجی که زبان فارسی یاد می گیرند با دانش آموزان ایرانی برگزار می شود.
وی با اشاره به این که این رویداد فرهنگی به یک سنت حسنه در دهه فجر تبدیل شده است افزود : دانش‌آموزان ایرانی و گرجی پس از ۹ سال به عنوان یک خانواده بزرگ در برگزاری هرچه باشکوه تر این نمایشگاه، همکاری می‌کنند.
تسنگواشویلی گفت : آثار دریافت شده با دسته بندی نقاشی ها در پنج گروه سنی از ۸ الی ۱۸ سال بررسی شده و حائزین رتبه از هر مدرسه ۳ نفر و در مجموع ۱۵ نفرانتخاب شدند.
وی افزود: حضور پررنگ دانش آموزان گرجی و ایرانی در مسابقه امسال به انتخاب تعدادی ازآثار جهت دریافت جایزه و یا لوح تقدیر انجامید که در نتیجه، تعداد نقاشی از دانش آموزان درمیان برگزیدگان قرار گرفته اند.
مدیر مدرسه شماره ۱۹۵ تفلیس، اظهار امیدواری کرد که با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در طول سال علاوه بر برنامه درسی برنامه های فرهنگی و هنری برای فارسی آموزان برگزار شود.
در پایان لوح تقدیر از معلمین مدارس، جوایز ۱۵ دانش آموز برگزیده و لوح تقدیر شرکت کنندگان اهدا شد.
نمایشگاه نقاشی دانش‌آموزان مدارس گرجی و ایرانی تا ۲۲بهمن جاری دایرخواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا