اخبارعمومیگرجستان

آینده ترانزیت و حمل و نقل گرجستان

در سال ۲۰۱۴، گرجستان توافقنامه‌ای با اتحادیه اروپا در چارچوب اجرای سیاست اتحادیه در توسعه انرژی پایدار امضا کرد که طی آن تفلیس متعهد شده یک بسته اصلاحات در بخش انرژی را اجرا کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،  New Europe در مقاله‌ای در مورد «آینده سیاست انرژی گرجستان»، با استناد به گفته‎های معاون اول نخست وزیر گرجستان، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، دیمیتری کومسیشویلی، گفت که اتحادیه اروپا چارچوب خاصی را برای گرجستان برای اصلاحات کلیدی در بخش انرژی مشخص کرده است که شامل طرح‌هایی مانند ایجاد یک بازار انرژی آزاد، بهره‌وری انرژی در ساخت و ساز و سایر صنایع می‌باشد.

در پایان سال گذشته، نمایندگان گرجستان با مدیر کل جامعه انرژی، یانز کوپاچ دیدار کردند، که در نتیجه آن دولت گرجستان، به پارلمان اروپا لایحه اصلاحات در بازار انرژی گرجستان، همچنین در زمینه توسعه و اجرای منابع انرژی تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی و عملکرد انرژی در ساختمان، ارائه کرد.

معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان ناتیا تورناوا پس از دیدار با کوپاچ گفت: مقررات جدید تا حد زیادی به ایجاد قوانین بین‎المللی برای انجام کسب و کار در بازار انرژی محلی و همچنین به جریان سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد. هدف از آن این است که سیستم انرژی گرجستان را مطابق با قوانین و الزامات اروپا قرار دهد.

روز دیگر، تارنوا، با ارائه استراتژی توسعه بخش انرژی دولت گرجستان تحت رهبری وزیر جدید در وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان کوبولیا، بیان کرد: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، گرجستان طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده یکی از سریعترین اقتصادهای رو به رشد خواهد بود.

این یک نتیجه عالی است، اما مشکل بزرگی برای بخش انرژی ما وجود دارد: رشد اقتصادی بیشتر تقاضای بالا برای الکتریسیته را افزایش خواهد داد. ما چشم انداز روشن، و همچنین یک برنامه موثر، فعال و تهاجمی برای حمایت از توسعه انرژی بومی داریم. ما قصد داریم که تجارت فعال‌تر بین کشورهای منطقه را ترویج دهیم، به مشتریانمان حق انتخاب بین انرژی خود و انرژی احتمالا ارزان‌تر خارجی را بدهیم. برنامه‌هایی نیز وجود دارد که مصرف انرژی ما را کارآمدتر کند.

گرجستان به یکی از کشورهای اصلی در ترانزیت هیدروکربن‌ها از منطقه خزر به اروپا تبدیل شده است. در طول دهه گذشته، خطوط لوله‌ای مانند خط لوله گاز قفقاز جنوبی، باکو-تفلیس-جیحان و باکو-تفلیس-سوپسا با موفقیت منابع هیدروکربنی دریای خزر را به اروپا منتقل کرده‌اند.

یک سال پیش، در جلسه وزرای شورای مشورتی «کریدور گاز جنوبی» در باکو، هیئت گرجستان توجه ویژه‌ای به مساله انتقال هیدروکربن‌های آذربایجان به بازار اروپا از طریق گرجستان و ترکیه داشت.

اهمیت «کریدور گاز جنوبی» در تنوع منابع تامین گاز و همچنین تقویت امنیت انرژی آذربایجان، گرجستان، ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آینده است.

در این نشست در باکو، پروژه خط لوله Trans-Caspian که از طریق آن گاز ترکمنستان به اتحادیه اروپا، با استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقلی گرجستان، آذربایجان و ترکیه تحویل خواهد شد، نیز مورد بحث قرار گرفت.

کومسیشویلی در جریان دیدار در پایتخت آذربایجان در سال گذشته گفت: توسعه «کریدور گاز جنوبی» و همچنین گسترش خط لوله گاز قفقاز جنوبی و اتمام پروژه «شاه دنیز-۲» در آذربایجان برای کشور ما اهمیت زیادی دارد.

در میان چیزهایی که ذکر شده، گرجستان غنی از منابع آبی است و همچنین دارای توانایی‌هایی برای توسعه انرژی بادی و خورشیدی، استفاده از منابع زیست توده و ژئوترمال می‌باشد.

با توجه به این منابع، می‌توان قدرت اضافی از طریق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ایجاد کرد.

گرجستان با یکی از شرکت‌های بزرگ انرژی در ترکیه، «چالیک انرژی» همکاری می‌کند و مذاکراتی را برای ساخت یک نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی با سرمایه گذاری ۷۵ میلیون دلاری در منطقه شیدا کارتللی گرجستان انجام داده است. کومسیشویلی می‌گوید: «این یک سرمایه‌گذاری مهم است که منجر به ظهور یکی دیگر از منابع جدید انرژی تجدید پذیر در سیستم برق کشور ما خواهد شد».

واشنگتن نیز علاقه‌مند به توسعه انرژی گرجستان است. در اینجا صحبت از جذب دولت ایالات متحده و شرکت‌های خصوصی آمریکایی برای گسترش ترانزیت از طریق پروژه‌های TRACECA، کوریدور حمل و نقل بین‌المللی ترانس قفقاز ؛ «Lapis lazuli»؛ کوریدور «خلیج فارس – دریای سیاه» که از طریق گرجستان عبور می کند، است.

تفلیس و واشنگتن همچنین بحث در مورد پروژه‌هایی مانند پورت «آناکلیا» در اعماق آب، بزرگراه «شرق و غرب»، پروژه نوسازی راه آهن، که امکان بالا بردن حجم کل کالای حمل و نقلی توسط راه آهن «باکو-تفلیس-قارص» را در سال‌های آینده سه برابر افزایش خواهد داد، و مشارکت در پروژه «گروه کُنتی» آمریکایی را تضمین خواهد کرد؛ توسعه خطوط حمل و نقل بنزین و گاز از آسیا به اتحادیه اروپا از طریق گرجستان.

اعتقاد بر این است که موفقیت بندر «آناکلیا» بستگی به حضور بزرگترین اپراتور ترمینال کانتینری در جهان – شرکت آمریکایی Marine SSA دارد.

در ماه ژانویه اولین گفتگوی حمل و نقلی در سطح سران با اتحادیه اروپا با هدف تقویت همکاری میان اتحادیه اروپا و گرجستان برگزار شد. طرفین در مورد توسعه شبکه حمل و نقلی در در کشورهای «اروپای شرقی» که گرجستان از اعضای آن می‌باشد، بحث و گفتگو کردند.

استراتژی اتحادیه اروپا برای متحد کردن اروپا، خاورمیانه و آسیا از طریق ادامه راه اندازی بزرگراه‌ها، راه آهن‎ها و بندرگاه‎ها می‌باشد، که هم کالاهای انرژی و هم کالاهای مصرفی مردم را حمل و نقل می‌کنند. این استراتژی، به نظر هیئت اروپایی، به دلیل این واقعیت کلیدی است که نقش گرجستان به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای، از نظر لجستیک شبکه جاده‌ای، هر ساله افزایش می‌یابد.

منبع:تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا