اخبارایرانروسیهعمومی

کارشناس اقتصادی جمهوری آذربایجان : آذربایجان برنده حذف دلار در مبادلات تجاری میان ایران و روسیه است

«ایلقار ولی زاده» کارشناس اقتصادی آذربایجانی گفت: جمهوری آذربایجان برنده حذف دلار در مبادلات تجاری ایران و روسیه و توسعه روابط تجاری میان این دو کشور است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ایلقار ولی زاده در گفت و گو با پرتال خبری «آذنیوز»، اظهار داشت: جمهوری آذربایجان نقش مهمی در ایجاد کریدور حمل و نقل شمال ـ جنوب و اتصال روسیه و ایران ایفا می کند.
وی با اشاره به اینکه، آذربایجان در حال ساخت ترمینال در آستارای ایران است که از طریق این ترمینال محصولات روسیه به بازار ایران و بازارهای نزدیک فروخته می شود، افزود: توسعه روابط ایران و روسیه به افزایش ظرفیت حمل و نقل جمهوری آذربایجان منجر می شود.
ولی زاده ،در مورد حذف دلار از مبادلات تجاری گفت: روسیه نه تنها در مبادلات تجاری خود با ایران، بلکه با ترکیه و سایر متفقان خود نیز از دلار امتناع کرده است، این روند باعث تقویت پول ملی خود این کشورها می شود.
وی با اشاره به کاهش ارزش پول ملی ایران تحت تاثیر فشارهای اقتصادی آمریکا ، اظهار داشت: استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری با کشورهایی مانند روسیه فرصتی برای افزایش ارزش ریال ایران است.
این کارشناس آذربایجانی خاطر نشان کرد که حجم مبادلات تجاری میان روسیه و ایران آن قدر زیاد نیست. یعنی به دو میلیارد نزدیک است. در واقع این رقم از نظر مبادلات تجاری ایران و روسیه یک رقم بسیار کوچک است.
ولی زاده تاکید کرد که تحریم های آمریکا تاثیر زیادی بر حجم مبادلات تجاری دوجانبه ای نخواهد داشت.
وی افزود: ایران بیشتر محصولات کشاورزی خود را به روسیه می فروشد. روسیه نیز به ایران محصولات ویژه، از جمله اجزای نیروگاه هسته ای را می فروشد. به همین دلیل، تحریم های آمریکا تاثیر مستقیمی بر این مناسبات نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا