آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

عضو انستیتو شرق شناسی روسیه : بازداشت خبرنگار ایرانی ادامه پروژه فشار از سوی آمریکاست

عضو ارشد انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه گفت: بازداشت خبرنگار پرس تی وی ایران در آمریکا، بخشی از پروژه فشار این کشور بر ایران و جلوگیری از ادامه فعالیت رسانه های آزاد و مستقل است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، «ایرینا فئودورووا» با بیان اینکه مرضیه هاشمی هیچ جرمی مرتکب نشده است، اظهار داشت: دستگیری این شخص با هدف ترساندن و فشار بر وی صورت گرفته است.
وی افزود: این اقدام آمریکا نقض تعهدات بین المللی این کشور در احترام به خبرنگاران است که بر اساس آن همه کشورها ملزم به احترام به حقوق خبرنگاران هستند.
صاحبنظر روس با اشاره به این ادعا که خانم هاشمی به عنوان شاهد اصلی در پرونده ای زندانی شده و با هیچ اتهامی مواجه نیست، خاطرنشان کرد: در هیچ جا شاهد را زندانی نمی کنند و چنین رویه ای با ادعاهای احترام آمریکا به حقوق خبرنگاران و اصول آزادی بیان مطابقت ندارد.
فئودورووا خاطرنشان کرد: این بار اول نیست که آمریکا با خبرنگاران این گونه رفتار می کند و شبکه تلویزیونی راشاتودی در این کشور بخاطر انعکاس دیدگاه های متفاوت با جریان خبری غالب بر رسانه های آمریکایی عامل خارجی شناخته شده است.
وی ادامه داد: خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز با محدودیت هایی در فعالیت خود در آمریکا روبرو شده است که کاملا خلاف آزای بیان و رسانه ها است.
صاحبنظر روس گفت: آمریکا حق ندارد با توجه به چنین اقداماتی علیه رسانه ها در جایگاه معلم اخلاق هم بنشیند و به دیگر کشورها در خصوص آزادی بیان و مطبوعات درس بدهد.
وی ادامه داد: مقام های آمریکایی باید به حقوق ابتدایی خبرنگاران احترام بگذارند و مانع فعالیت حرفه ای آنها نشوند.
فئودورووا گفت: رسانه های مختلف جهان باید برای آزادی خبرنگار ایران در آمریکا با یکدیگر همکاری کنند و سازمان های بین المللی دفاع از حقوق خبرنگاران و رسانه ها نیز تعهدات بین المللی آمریکا را به این کشور گوشزد کنند.
کارشناس روس گفت: آمریکا با تحت فشار قرار دادن خبرنگاران رسانه های مستقل نمی تواند مانع اطلاع رسانی صحیح شود و تجربه نشان داده است این گونه اقدامات نتیجه معکوس می دهد و در نهایت این وجهه دولت است که آسیب می بیند.
وی در پایان خاطرنشان کرد که نقض تعهدات بین المللی آمریکا و نادیده گرفتن توافقنامه ها و کنوانسیون های بین المللی در دوره حکومت ترامپ چند برابر شده و این مساله وجهه آمریکا در عرصه بین المللی را مخدوش کرده است.
گفتنی است مرضیه هاشمی (ملانی فرانکلین) از یکشنبه هفته گذشته که برای دیدار با برادر بیمار و فرزندان و بستگان خود به آمریکا سفر کرده بود، همچنان در بازداشت به سر می‌برد و تا امروز تفهیم اتهام نشده است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا