آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

وِستنیک قفقاز : ارمنستان و آذربایجان موافقت می‌کنند تا جمعیت را برای صلح آماده کنند

وزیر امور خارجه آذربایجان  و همتای ارمنی خود هفته گذشته، همراه با نمایندگان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، در پاریس با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از وِستنیک قفقاز، Eurasianet در مقاله‌ای تحت عنوان « ارمنستان و آذربایجان موافقت می‌کنند تا جمعیت را برای صلح آماده کنند » اظهارات خوش‌بینانه پس از این دیدار را، نشانه دیگری از کاهش قابل ملاحظه تنش‌های دیپلماتیک میان دو طرف در چند ماه گذشته دانسته است.

بیانیه رسمی شامل چندین مورد غیر معمول بود که از جانب طرفین صلح طلب از هر دو کشور مرد استقبال قرار گرفت. السیا وارطانیان تحلیلگر گروه بحران بین‌المللی تفلیس نوشت: « این مثبت‌ترین بیانیه مشترک توسط هماهنگ کنندگان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری از خیلی وقت پیش تاکنون است.” وزیران ” در مورد نیاز به اقدامات خاص برای آماده‌سازی جمعیت برای صلح موافقت کردند». این امر چشم انداز یک توافقنامه صلح را به همراه خواهد داشت که به شرایط و امتیازاتی از هر دو طرف بیش از آنچه که احتمال می‌رود، احتیاج خواهد داشت.

وارطانیان به Eurasianet گفت که یکی از مشکلات بالقوه‌ای که هر دو طرف می‌توانند حل کنند، دسترسی کالاهای ارمنستان به شبکه راه آهن جدید باکو-تفلیس-قارص است. ارمنستان به منظور استفاده از راه آهن، یک گذرگاه مرزی بزرگ در نزدیکی خط راه آهن ساخته است، اما مشخص نیست که آیا می‌توان کالاهای ارمنستان را از این مسیر حمل کرد یا نه. (با این حال، کارشناسان معتقدند که مشارکت ارمنستان در پروژه‌های منطقه‌ای تا زمانی که سربازان از سرزمین‌های اشغالی آذربایجان خارج نشده‌اند، به واقعیت تبدیل نخواهند شد، و مرزهای آن به طور رسمی در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نخواهند شد. اما اگر مناقشه قره باغ حل شود، ارمنستان قادر خواهد بود به پروژه‌های منطقه‌ای متصل شود، که به طور طبیعی به توسعه اقتصاد کشور کمک خواهد کرد. – یادداشت وِستنیک قفقاز).

وزیران دو کشور همچنین موافقت کردند که در مورد برگزاری نشست بین الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان، که پیش از این در سال گذشته ملاقات کوتاهی در حاشیه رویداد کشورهای مشترک المنافع در شهر دوشنبه داشتند، کار کنند. نتیجه آن ایجاد یک کانال ارتباطی بود که سازمان امنیت و همکاری اروپا از قبل، تلاش برای کاهش تعداد موارد نقض آتش بس و گزارش تلفات در خط مقدم را به رسمیت شناخت.

به قدرت رسیدن پاشینیان باعث ایجاد این خوش بینی در باکو شد که شاید روند مذاکرات طولانی مدت را بشود فعالتر از گذشته پیش برد. دولت آذربایجان در تلاش است تا از این فرصت بهره‌مند شود و به این ترتیب لفاظی‌های خود را نسبت به ارمنستان نرم‌تر کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در کنفرانس مطبوعاتی روز ۱۶ ژانویه، به این گام آذربایجان اشاره کرده کرد و ابراز امیدواری کرد که ارمنستان نیز به همان شیوه پاسخ دهد: « من فکر می کنم اظهاراتی که ما از باکو، در مورد آمادگی برای یافتن راه حل مناقشه شنیدیم، مستحق هر گونه حمایتی می‌باشد. ما امیدواریم که دوستان ارمنی ما نیز همکاری کنند. »

منبع:تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا