آذربایجاناخبارایرانعمومی

یک مقام روسی مهمترین توافق انجام شده در قفقاز در سال گذشته را امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی خزر خواند

معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه دستیابی به کنوانسیون حقوقی دریای خزر را مهمترین توافق انجام شده در سال گذشته در منطقه نامید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، گریگوری کاراسین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در مصاحبه‌ای با خبرنگار وستنیک قفقاز، در جمع بندی نتایج دیپلماتیک سال گذشته گفت: حس حسن همجواری در تمام ارتباطات روسیه با کشورهای قفقاز جنوبی در سال ۲۰۱۸ همراه بوده است.

وی اظهار داشت: « من فکر می کنم که سال ۲۰۱۸ برای روابط ما با کشورهای قفقاز جنوبی سال دشواری بود – ما موفق به انجام مباحثات زیادی شدیم. نمی‌توان گفت که ما به موفقیت معقولی دستیابی داشتیم، اما حس حسن همجواری و درک چالش‌هایی که دنیای مدرن برای ما به ارمغان آورده در تمامی تماس‌هایمان مشاهده می‌شد. این امر همچنین در مورد روابط با متحد ما ارمنستان و روابط با آذربایجان نیز صادق است. فراموش نکنید که همراه با آذربایجان و سه کشور دیگر ما یک سند بسیار مهم را در مورد وضعیت حقوقی دریای خزر امضا کردیم. »

معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه افزود: « این موضوع تا حدی به روابط با گرجستان نیز مربوط می‌شود که هنوز هم روابط دیپلماتیک با روسیه ندارد، اما ارتباطات تجاری، اقتصادی و بشردوستانه در حال توسعه و ثمر بخش بوده است – و همچنین به دو جمهوری جوان آبخازیا و اوستیای جنوبی که ما آنها را به رسمیت شناخته‌ایم، نیز مربوط می‌شود. ما در تلاش برای درک متقابل در این منطقه از قفقاز هستیم؛ که در مورد این موضوع یک سری مذاکرات ژنو در حال انجام است، که در آنجا ما با نمایندگان آبخازیا و اوستیای جنوبی با مشارکت نمایندگان خود و آمریکایی‌ها با یکدیگر ملاقات می‌کنیم. »

گریگوری کاراسین ابراز امید کرد: « مشکل قره باغ هنوز حل نشده است، اما روسای سه کمیته گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا -روسیه، ایالات متحده و فرانسه – برای ایجاد شرایط و جو مناسب برای حل این مشکل بسیار تلاش می‌کنند. امیدواریم که سال ۲۰۱۹ برخی پیشرفت‌های جدید و مثبتی را در مورد مسائل مربوط به درگیری قفقاز به همراه آورد. »

به طور کلی، نتیجه اساسی فعالیت‌های دیپلماتیک روسیه در منطقه قفقاز-خزر، امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر بود. وی در نتیجه صحبت‌های خود گفت: « این نتیجه یک تلاش بسیار بزرگی بود که همه پنج کشور را در بر می‌گیرد. اکنون گروه کاری از نمایندگان عالی ما برای رسیدن به نتایج مشخص در چارچوب این توافقنامه در تلاش هستند. با درک اهمیت این منطقه پنجگانه، ما همه مسائل را با هم حل می‌کنیم. هنوز اختلافاتی وجود دارد، اما میل غالب دستیابی به یک راه حل مشترک برای همه کشورها است. »

لازم به ذکر است که گریگوری کاراسین مسائل مربوط به روابط دوجانبه با کشورهای مستقل مشترک المنافع و همکاری با هموطنان در خارج از کشور را نظارت می‌کند و همچنین مسئول تعامل با اتاق‌های مجلس فدرال، کلیسای ارتدکس روسیه و سازمان‌های عمومی، از جمله فعالیت‌های قانونی وزارتخانه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا