آذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومیویژه

پیام ۳۱ دسامبر الهام علی اف؛ تاکیدی بر ضرورت اصلاح اساسی در رویکرد قومی باکو

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در پیام ۳۱ دسامبر امسال خود در باکو با عقب نشینی از ادعای مطرح شده در سال های گذشته از تمامی آذری ها خواست به جمهوری آذربایجان در حل مناقشه قره باغ کمک کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پیام الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان به مناسبت ۳۱ دسامبر یا آنچه در باکو«روز همبستگی آذربایجانی های دنیا» نامیده می شود، در سال جاری معنای خاصی داشت و به نوعی نشان می داد که باکو از ادعای مطرح شده در پیام های سال های قبل  مبنی بر اینکه «جمهوری آذربایجان حامی و مدافع حقوق و آزادی های انسانی آذری ها دنیا» است و « تمامی آذری ها دنیا باید جمهوری آذربایجان را وطن خود بدانند»، دستکم به صورت ظاهری دست برداشته است. رییس جمهوری آذربایجان امسال نه تنها خود را کمک کننده و حامی و پشتیبان و رییس تمامی آذری های دنیا معرفی نکرده ، بلکه برعکس، از آذری های دنیا درخواست کمک کرده است و خواسته است به جمهوری آذربایجان در حل مناقشه قره باغ کمک کنند. الهام علی اف خواستار شده است که فعالیت های گروه هایی که وی آنها را «سازمان های دیاسپورا» نامیده است، در این زمینه هماهنگ شود.

طبعا، دست کشیدن مقامات باکو از طرح مدعاهایی که حاکی از تمایل باکو به دخالت در امور داخلی سایر کشورها به بهانه ارتباط با آذری های دنیا بوده است، می تواند گامی مثبت تلقی شود. زیرا، جمهوری آذربایجان خود دارای مشکلات بزرگی است که نه تنها با تمایلات جاه طلبانه قومی و نژادی قابل حل نیست، بلکه این نوع گرایش ها مشکلات جمهوری آذربایجان را پیچیده تر نیز می کند. آنچه در جمهوری آذربایجان تحت عنوان « آذربایجان گرایی» از ابتدای تاسیس جمهوری آذربایجان تاکنون دنبال شده است، جز ایجاد مشکلات داخلی و خارجی برای این کشور و افزایش هزینه های مادی و سیاسی آن نتیجه ای دربر نداشته است. در داخل جمهوری آذربایجان این سیاست موجب بروز و تشدید شکاف های قومی شده است و تمامی اقوام ساکن در جمهوری آذربایجان را به سیاست « ترک گرایی» حساس کرده است. بخصوص که تاکید بر«ترک گرایی» موجب فعال شدن اشخاص و گروه هایی در جمهوری آذربایجان شده است که به نژادپرستی و قومیت گرایی دامن می زنند و در جامعه اختلاف و دشمنی ایجاد می کنند. سیاست تاکید بر «ترک گرایی» همچنین در مناسبات خارجی جمهوری آذربایجان مشکل ساز شده و اعتراض و نارضایتی کشورهایی را به دنبال دارد که باکو سعی در تحریک قومی آذری های ساکن آن کشورها داشته است. بخصوص که تحریک قومیت گرایی و ایجاد شکاف های قومی در کشورهای منطقه، اساسا ریشه در سیاست های صهیونیست ها و مشخصا رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلیس دارد که رژیم هایی همچون عربستان سعودی نیز در سال های اخیر جذب این سیاست شده و به شدت مشغول تحریکات قومی علیه کشورهای مسلمان منطقه شده اند. کارشناسان بر این باورند که دوری گزینی الهام علی اف از گنجاندن جملات حاوی تحریکات قومی در پیام امسال خود به مناسبت ۳۱ دسامبر، در صورتی می تواند نتایج مثبت به دنبال داشته باشد که باکو در اصلاح رویکرد خود به مباحث تاریخی و فرهنگی نیز این رویکرد را بطور عملی نیز اتخاذ کند و افکار و تصورات و اقدامات و همایش ها و انتشار کتب و مطالب رسانه ای  قومیت گرایانه ای را که اساسا ریشه در پان ترکیسم دارد، در عمل نیز کنار بگذارد و از تشویق قومیت گرایی در کتب درسی و اسناد بالادستی و تبلیغات رسانه ای جمهوری آذربایجان نیز پرهیز کند. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا