آذربایجاناخباراردبیلارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغ

کارشناس مسایل قفقاز:جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مردم قره باغ بوده است/تصاویر

دکتر محمدرضا کفاش گفت:همانطور که ایران در جنگ قره باغ در کنار مردم قره باغ قرار داشت از این پس نیز حمایت های مادی و معنوی خود را در جهت الحاق این سرزمین به خاک جمهوری آذربایجان صورت خواهد داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،دکتر محمدرضا کفاش، کارشناس مسایل حوزه قفقاز در نشست علمی «جایگاه ایران در مناقشه قره باغ و چشم انداز آینده»گفت: موضوع قره باغ جزء منافع ملی جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران جانا و مالا تلاش خود را کرده تا در این مسئله ورود کرده و از مردم مسلمان آن منطقه دفاع کند.

وی افزود:جمهوری اسلامی ایران در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۱ که درگیرها میان دو کشور شدت گرفته بود هیئت های  عالی رتبه دو کشور آذربایجان و ارمنستان را در تهران دور هم جمع کرد و پس از اقدامات و مذاکرات فراوان به تفاهماتی نیز دست پیدا کردند ولی متاسفانه زمانی که هیئت های کشورهای درگیر مناقشه در حال بازگشت به کشور خود بودند با تحریک بعضی از قدرت های خارجی، ارامنه شهر شوشا را اشغال کردند تا این مذاکرات شکست بخورد.

کفاش در ادامه گفت: پس از شکست مذاکرات قدرت های بزرگ که به دنبال اهداف خاصی در منطقه بودند با تشکیل گروهی به نام گروه مینسک که ریاست آن ها را به صورت مشترک کشورهای مسیحی آمریکا، فرانسه و روسیه بر عهده داشتند وارد مذاکرات در خصوص قره باغ شدند که  متاسفانه این گروه پس از گذشت ۲۵ سال  به هیچ نتیجه ای دست نیافته اند.

کارشناس مسایل قفقاز با اشاره به هجوم ارتش ارمنستان به مردم بیگناه زنگیلان و محاصره آن ها افزود:در آن مقطع جمهوری اسلامی ایران با تصمیمی فوق العاده با کم کردن آب خروجی سد خداآفرین، شرایطی را فراهم آورد تا مردم با عبور از بستر رود ارس خود را به خاک ایران برسانند، تا فاجعه ای بدتر از فاجعه خوجالی پیش نیاید.

کفاش گریزی به خاطرات دکتر جواد هیئت زد و گفت: وی در کتاب خاطرات خود می نویسد در بحبوحه درگیرها، برادر زاده ام با من تماس گرفت و گفت با مسئولین ایرانی مذاکره کنید تا جمهوری اسلامی ایران به پذیرش مجروهان جنگ قره باغ اقدام کند که  پیرو این درخواست تعدادی از بیمارستان های تهران نسبت به پذیرش مجروهان نظامی و غیرنظامی جنگ قره باغ  بصورت رایگان اقدام کردند.

ایشان با اشاره به مواضع مقامات جمهوری اسلامی ایران نسبت به مناقشه قره باغ افزودند:رهبری معظم انقلاب در سفر خود در سال ۱۳۷۲ به تبریز در جمع مردم این شهر فرمودند: “در منطقه قره باغ دولت ارمنستان و ارامنه آن منطقه به مسلمانان ستم می کنند ما این حرکات را که ارامنه در منطقه قره باغ به پشتیبانی دولت ارمنستان صورت می دهند محکوم می کنیم.

وی در پایان صحبت های خود مواضع حمایتی و تاکیدات  ائمه جمعه شهرهای مختلف ایران را  در خصوص مناقشه قره باغ نشانگر اهمیت و جایگاه این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران دانست.

کفاش با تشریح بخش دیگری از اقدامات ایران در جنگ قره باغ همچنین اظهار داشت: زمانیکه ارتش ارمنستان به قره باغ حمله ور شد ایران در کنار مردم مسلمان جمهوری آذربایجان قرار گرفت و با اعزام مستشاران نظامی و آموزش نظامیان و ارسال اسلحه و مهمات در کنار برادران دینی خود قرار گرفت.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد؛ همانطور که ایران در گذشته در کنار مردم مسلمان آذربایجان بوده است از این پس نیز به حمایت های خود ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا