آذربایجاناخبارروسیهعمومیقره باغ

پایگاه اینترنتی ارتش آذربایجان: بی اعتنایی فرماندهان نظامی ناتو و روسیه به بحران قره باغ تاسف آور است

­پایگاه اینترنتی ” اردو” ( ارتش) جمهوری آذربایجان در تحلیلی در خصوص دیدار “کرتیس اسکاپاروتتی”، فرمانده نیروهای اروپایی ناتو و “والری گراسیموف”، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه در باکو، بی اعتنایی کامل فرماندهان نظامی ناتو و روسیه به بحران قره باغ را تاسف بار توصیف کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه اینترنتی ” اردو” نوشت : « برغم اینکه جمهوری آذربایجان با هر دو طرف دارای مناسبات عادی است، بی اعتنایی این ژنرال ها به دردناک ترین بحران جمهوری آذربایجان در دیداری که در باکو برگزار شد، دستکم تاسف بار است. »
“اردو” نوشت : « طی سال های اخیر، دیدار روسای نیروهای نظامی ناتو و مقامات نظامی عالی رتبه روسیه در باکو به سنت تبدیل شده است. در شرایطی که در منطقه قفقاز، ارمنستان بیشتر به روسیه و گرجستان بیشتر به ناتو تمایل دارند، گزینش باکو برای این دیدارها تعجب آور نیست. باکو در زمینه برگزاری این قبیل دیدارها تجربه کسب کرده است. در سپتامبر ۲۰۱۷ نیز فرمانده کمیته نظامی ناتو و “پتر پاول” رییس ستاد مشترک وقت نیروهای مسلح روسیه در باکو دیدار کردند. در فوریه ۲۰۱۸ ژنرال ژوزف دانفورد ، رییس کمیته روسای ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با همتای روسی خود ژنرال گراسیموف در باکو دیدار کرد . نخستین دیدار ژنرال کرتیس اسکاپاروتتی و ژنرال والری گراسیموف در باکو نیز در آوریل ۲۰۱۸ برگزار شد. معمولا این ژنرال ها پیش از دیدار خود با الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان نیز دیدار می کنند. »
“اردو” افزوده است : « چهار سال اخیر در قرن ۲۱ ، دوره بحرانی روابط ناتو و روسیه ارزیابی شده است. انتخاب باکو به عنوان محل دیدار فرماندهان نظامی روسیه و ناتو، از موقعیت نظامی و سیاسی و جغرافیایی و نیز مناسبات عادی باکو با هر دو قدرت ناشی می شود. هیچ اطلاعاتی درباره جزییات این دیدارها وجود ندارد. اما، محتمل است که روسیه و غرب در حال جستجوی شیوه هایی برای جلوگیری از عبور وخامت میان دو کشور به مرحله نظامی هستند. در سال ۲۰۱۳، به علت وقایع کریمه و اوکراین، باراک اوباما ، رییس جمهوری وقت آمریکا ، تماس های مستقیم مقامات نیروهای مسلح آمریکا در نیروهای ناتو در اروپا را با مقامات نیروهای مسلح روسیه ممنوع کرد. پس از به حاکمیت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، اجازه این دیدارها صادر شد و در عوض، فشارهای اقتصادی آمریکا بر روسیه افزایش یافت. موضوعات مورد مذاکره در این دیدارهای مقامات نظامی روسیه و آمریکا در حال افزایش است و به این موضوعات، مسایل غرب آسیا و موشک های میان برد و وقایع تنگه کرچ نیز افزوده شده است. این افزایش موضوعات نیز اهمیت سیاسی داشتن تصمیمات اتخاذ شده در این دیدارها را با تردید مواجه می کند. تردیدی نیست که در این دیدارها درباره موضوعات اوکراین و سوریه گفتگو می شود. میان آمریکا و روسیه درباره مسایل کریمه و آزوف و دونباس اختلاف نظر جدی وجود دارد. همکاری دو کشور در سوریه نیز در سطح حداقل ممکن است. زیرا، منافعشان متفاوت است. اما، پس از دیدار در باکو ، نوعی هماهنگی میان مراکز نظامی دو کشور درباره سوریه به چشم می خورد. عادی شدن روابط آمریکا و روسیه بر سایر کشورهای موجود در مدار آنها نیز تاثیر مثبت می گذارد. همانطور که ملاحظه می شود باکو برای شعله ور نشدن این کانون های مناقشه ، هر کاری از دستش برآید، انجام می دهد. برگزاری دیدار مقامات عالی رتبه نظامی آمریکا و روسیه در باکو ، موقعیت جمهوری آذربایجان به عنوان قدرت منطقه ای را تقویت می کند. جمهوری آذربایجان کشوری باثبات است و در منطقه نیز طرفدار ثبات است. جمهوری آذربایجان طرفدار تمامیت ارضی سوریه است و با آمریکا و روسیه نیز در بخش های مشخصی همکاری می کند، به افغانستان کمک و در برنامه های ناتو مشارکت می کند و در منطقه خزر نیز منافع روسیه را حفظ و سایر فعالیت ها را اجرا می کند. جمهوری آذربایجان در زمان وخیم شدن روابط ترکیه و روسیه ، برای عادی سازی روابط آنها تلاش کرد و در عادی سازی روابط اسراییل با روسیه نیز باکو از هیچ تلاش دریغ نکرد. به موازات تمامی این ها، جمهوری آذربایجان هرکاری که از دستش برآید برای حفظ گفتگو میان ناتو و روسیه انجام می دهد. در این شرایط، برغم اینکه جمهوری آذربایجان با هر دو طرف آمریکا و روسیه دارای مناسبات عادی است، بی اعتنایی این ژنرال ها به دردناک ترین بحران جمهوری آذربایجان در دیداری که در باکو برگزار شد، دستکم تاسف بار است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا