آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

تظاهرات گرجستانی ها در اعتراض به فروش زمین به خارجی ها

گروهی از شهروندان گرجستان، روز دوشنبه در اعتراض به فروش زمینه های کشاورزی این کشور به خارجیان در مقابل ساختمان دادگستری در تفلیس تظاهرات کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه خبری نیوز گئورگیا، پارلمان گرجستان، تابستان سال ۲۰۱۷ میلادی با صدور مصوبه ای فروش زمین های کشاورزی به اتباع خارجی را ممنوع کرده بود ، ولی دادگاه قانون اساسی چند روز پیش اعلام کرد که تا ۲۵ آذر ماه خارجی ها فرصت دارند ، زمین های این کشور را به نام خود ثبت کنند.
تظاهرات امروز از سوی تشکل سیاسی « جنبش گرجی» و فعالان چند حزب و تشکل سیاسی و اجتماعی گرجستان برگزار شد و تظاهر کنندگان به رای اخیر دادگاه قانون اساسی اعتراض کردند.
دادگاه قانون اساسی گرجستان به تازگی مهلت قانونی در مورد فروش زمین های کشاورزی به شهروندان خارجی را تا ۱۶ دسامبر – ۲۵ آذر ماه – اعلام کرد و افزود: پس از این تاریخ و با اجرای قانون اساسی جدید، فروش زمین های کشاورزی این کشور به اتباع خارجی ممنوع است.
بر اساس تصمیم اخیر دادگاه قانون اساسی، خارجیان تا تاریخ اجرای قانون اساسی جدید می تواند زمین های کشاورزی را به نام خود ثبت کنند که این امر مورد اعتراض تظاهرکنندگان است.
معترضان از کارکنان دادگستری خواستند تا دست به اعتصاب زده و اسناد متقاضیات فروش زمین های کشاورزی به خارجیان را ثبت نکنند.
پلیس از تلاش معترضان برای ورود به داخل مرکز دادگستری جلوگیری کرده است.
یکی از رهبران تشکل «جنبش گرجی» از سالومه زورابیشویلی رییس جمهوری منتخب خواست تا در این موضوع دخالت کند.
وی همچنین از وزیر دادگستری خواست اجازه اجرای رای دادگاه قانون اساسی را ندهد.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی پیشتر در رابطه با بکار گیری محدودیت های فروش زمین های کشاورزی به خارجیان به دولت درباره کاهش حجم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی یکی از حوزه های عقب مانده اقتصاد این کشور هشدار دادند.
بنا به آمار رسمی در سال ۲۰۱۶ میلادی حجم سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی و شیلات گرجستان ۹٫۹ میلیون دلار بوده است که ۰٫۶ درصد از مجموع سرمایه گذاری خارجی در این کشور بوده است.
در چنین شرایطی رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۶ میلادی در بخش کشاورزی گرجستان صفر درصد بود.
با وجود نبود رشد در بخش کشاورزی گرجستان ، دولت این کشور بودجه قابل توجه برای این حوزه اقتصادی اختصاص داده و در سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۶ میلادی نزدیک به ۵۰۰ میلیون لاری ( نزدیک به ۲۱۰ میلیون دلار ) در بخش کشاورزی سرمایه گذاری کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا