آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

ینی مساوات:پاشینیان به ناچار باید به وعده های خود مبنی بر برقراری سیاست خارجی متمایل به غرب و دوری از روسیه عمل کند

در چارچوب تبلیغات رسانه های باکو برای نزدیک شدن ارمنستان به کشورهای غربی و دوری از روسیه، پایگاه اینترنتی روزنامه « ینی مساوات» جمهوری آذربایجان نوشت: نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به علت پیروزی در انتخابات مجلس این کشور ناگزیر است به وعده های خود مبنی بر برقراری سیاست خارجی متمایل به غرب و دور شدن از روسیه عمل کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ینی مساوات با اشاره به تحلیل اخیر «مرکز استراتفور» مبنی بر سیاست آمریکا برای افزایش نفوذ در شرق اروپا، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل روسیه، نوشت : « آمریکا می خواهد توازن در قفقاز جنوبی را به نفع خود تغییر دهد. گرجستان از مدت ها پیش رویکرد غربگرایی را اتخاذ کرده است. جمهوری آذربایجان نیز برخلاف ارمنستان هیچ تعهدی در مقابل روسیه نپذیرفته است و عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه نیست. ارمنستان نیز پس از انتخابات در این کشور باید میان روسیه و آمریکا، یکی را انتخاب کند. اما، روسیه در مقابل ارمنستان از اهرم مهمی همچون بحران قره باغ برخوردار است. »
ینی مساوات با اشاره به وجود زمینه های مختلف همکاری باکو با واشنگتن، ایروان را نیز به ایجاد چنین زمینه هایی تشویق کرده و افزوده است : « در هفته گذشته چشم انداز همکاری های فنی – نظامی جمهوری آذربایجان و آمریکا در سفر هیات تحت سرپرسی خانم لائورا کوپر، مشاور معاون وزیر دفاع آمریکا به باکو مورد مذاکره قرار گرفت.»
الخان شاهین اوغلو، تحلیلگر سیاسی می گوید : « در جریان سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به باکو و دیدارش با الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان نیز درباره همکاری دو طرف در بخش های دفاعی و احداث خط لوله دهلیز جنوبی گاز برای انتقال گاز خزر به اروپا ابراز خشنودی شد. ژنرال ذاکر حسن اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد در جریان سفر لائورا کوپر به باکو درباره افزایش اعزام افسران مستعد ارتش جمهوری آذربایجان برای تحصیل نظامی در آمریکا توافق حاصل شده است.»
ینی مساوات افزوده است : « همانطور که مشاهده می شود ظرفیت های نزدیکی جمهوری آذربایجان به آمریکا زیاد است. اما، اگر آمریکا می خواهد جمهوری آذربایجان و ارمنستان را یکجا به این فرایند وارد کند، باید “کارت قره باغ” را که در دست روسیه قرار دارد و ارمنستان از آن می هراسد، از دست روسیه خارج کند و ترکیه را نیز به این فرایند وارد کند تا باکو و ایروان را در مساله قره باغ به صلح برساند. در غیر این صورت، دور کردن ارمنستان از روسیه امکان پذیر نخواهد شد و « نقشه راه» جدید آمریکا برای قفقاز جنوبی به شکست خواهد انجامید.»
پایگاه اینترنتی « آخار» جمهوری آذربایجان در مطلبی با عنوان « نیروهای کاملا غربگرا در ارمنستان به قدرت رسیدند» ، به نقل از قابل حسین لو، تحلیلگر سیاسی نوشت : « نیکول پاشینیان که با انقلاب خیابانی در ارمنستان به قدرت رسیده بود، با برگزاری انتخابات، به حاکمیت خود مشروعیت بخشید. در کنار ائتلاف « اقدام من» به ریاست پاشینیان، دو حزب در مجلس ارمنستان جای گرفتند که هر دوی این احزاب، یعنی « حزب ارمنستان شکوفا” و ” حزب روشنایی ارمنستان” غربگرا هستند. این نیز از رویارویی های آینده ارمنستان با روسیه و وخامت در روابط دو طرف خبر می دهد. »
قابل حسین لو افزود : « پاشینیان هفت ماه پیش با وعده هایی همچون اصلاحات اقتصادی، جذب سرمایه های خارجی ، ایجاد اشتغال و تامین رفاه مردم به قدرت رسیده است که تحقق این وعده ها با علامت سوال مواجه است. تنها راه پیش روی پاشینیان برای تحقق این وعده ها، حل مناقشه قره باغ است تا ارمنستان به فرایند همگرایی و طرح های اقتصادی در منطقه وارد شود. هم اکنون جمهوری آذربایجان بزرگترین طرح های اقتصادی خود را از طریق تفلیس اجرا می کند و ۴۲ درصد بودجه گرجستان، از درآمدهایی تامین می شود که از محل این طرح ها حاصل شده است. اگر ارمنستان در فرایند گفتگوها با جمهوری آذربایجان برای حل مساله قره باغ ، اصول حقوق بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را بپذیرد، اجرای وعده های اقتصادی پاشینیان از طریق همکای اقتصادی با جمهوری آذربایجان امکان پذیر خواهد شد. در غیر این صورت، ارمنستان به وضعیت خیلی بدی دچار خواهد شد و حتی ممکن است پاشینیان توان اداره کشور را از دست بدهد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا