آذربایجاناخبارعمومی

سفارت آمریکا در باکو : خروج ۲ شرکت نفتی آمریکا از جمهوری آذربایجان تصمیم مستقل آنهاست

سفارت آمریکا در باکو اعلام کرد که خروج شرکت های «اکسان موبیل» و «شورون» از پروژه های انرژی جمهوری آذربایجان ، تصمیم مستقل این شرکت ها بر اساس حفظ منافع سهامداران است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،سفارت آمریکا روز دوشنبه در واکنش به تصمیم شرکت های «اکسان موبیل» و « شورون » این کشور درباره پایان دادن به فعالیت خود در توسعه بزرگترین میادین نفتی «آذری ، چراغ و گونشلی» جمهوری آذربایجان در دریای خزر افزود: این دو شرکت امریکایی شرکت های عام بوده و تصمیمات کسب و کار و سرمایه گذاری خود را با در نظر گرفتن منافع سهامداران خود و رساندن درآمدهای آنها به حد اکثر، اتخاذ می کنند.
سفارت آمریکا در این بیانیه تاکید کرده است که این کشور به همکاری با جمهوری آذربایجان در بخش انرژی و روابط بازرگانی درازمدت اهمیت خاصی قایل است.
در این بیانیه آمده است : شرکت های انرژی آمریکایی از اوایل دهه ۹۰ قرن بیستم در جمهوری آذربایجان حضور گسترده داشته و هر گونه تصمیم مربوط به ورود به بازارهای خارجی و یا ترک این بازارها را بطور مستقل اتخاذ می کنند.
بسیاری از شرکت های خدماتی آمریکا، برای رسیدن به حداکثر در آمد از اختیارات یکسان برخوردار هستند و فعالیت خود را همچنان در بخش انرژی جمهوری آذربایجان ادامه می دهند.
در بخشی از بیانیه سفارت آمریکا، نقش مهم طرح دالان گازی جنوب در زمینه متنوع سازی منابع انرژی اروپا مورد اشاره قرار گرفته و اعلام شد : آمریکا حمایت از این طرح انرژی مهم را ادامه می دهد.
سفارت آمریکا در باکو افزود: آمریکا از توسعه تجاری ذخایر انرژی جمهوری آذربایجان و مشارکت این کشور در تامین امنیت انرژی اروپا بطور کامل حمایت می کند.
دو شرکت نفتی « اکسان موبیل » و « شورون » که در بزرگترین میادین نفتی « آذری ، چراغ و گونشلی » جمهوری آذربایجان واقع دردریای خزر فعال بودند ، اخیرا تصمیم به خروج از این پروژه گرفتند و قرار است با فروش سهام خود جمهوری آذربایجان را ترک کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا