آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

رییس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در روسیه دیدار کردند

«الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز جمعه در حاشیه اجلاس غیر رسمی سران کشورهای همسود در شهر سنت پترزبورگ روسیه راهکارهای حل مناقشه قره باغ را بررسی کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،حکمت حاجی اف مسئول بخش سیاست خارجی ریاست جمهوری آذربایجان ، در مورد این دیدار به خبرگزاری آذرتاج گفت: سران دو کشور درباره ادامه مذاکرات فعال برای حل مناقشه قره باغ و تقویت رژیم آتش بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ مذاکره کردند.
وی افزود: در این مذاکرات همچنین مبادله شهروندان بازداشت شده دو کشور در منطقه قره باغ بررسی و رئیس جمهوری آذربایجان بر ضرورت تحویل متقابل همه افراد بازداشتی تاکید کرد.
حاجی اف، درباره ارتباط مستقیم میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت که ارتباط مستقیم در سطح سران، وزیران امور خارجه و وزیران دفاع مجاز نیست ولی در سطح مقامات پایین تر در صورت ضرورت امکان ارتباط مستقیم وجود دارد.
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی تبدیل شد ، این درگیری تا سال ۱۹۹۴ ادامه یافت و در نتیجه آن منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان همجوار آن به کنترل نیروهای ارمنستان درآمد.
در ماه مه ۱۹۹۴ (اردیبهشت ۱۳۷۳) میان طرفین مناقشه رژیم آتش بس برقرار شد .اگر چه آتش‌بس به‌طور محدود مورد خدشه قرار می گیرد اما طرفین با تلاش فراوان آن را حفظ کرده اند و بدین ترتیب بدون دستیابی به راه حل قطعی، وضعیت نه جنگ و نه صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ حاکم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا