آذربایجاناخبارعمومی

ینی مساوات: خروج شرکت های نفتی آمریکا از جمهوری آذربایجان، مساله ای سیاسی نیست

­روزنامه “ینی مساوات” نوشت خروج شرکت های نفتی ” اگزون موبیل” و ” شِورون” از جمهوری آذربایجان به معنای تغییر سیاست آمریکا در قبال باکو نیست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،روزنامه ینی مساوات نوشت : ” پس از خروج موسسه ملی دموکراسی و آژانس توسعه بین المللی وزارت خارجه آمریکا USAID از جمهوری آذربایجان ، علل خروج شرکت های نفتی ” اگزون موبیل” و ” شِورون” که آخرین شرکت های باقی مانده در کنسرسیوم نفتی فعال در جمهوری آذربایجان هستند، بطور گسترده در محافل سیاسی بحث انگیز شده است. خیلی ها فکر می کنند در سیاست آمریکا در جمهوری آذربایجان تغییرات اساسی روی می دهد و واشنگتن برای تاثیرگذاری بر روندهای سیاسی در جمهوری آذربایجان گام های مشخصی را برمی دارد. گفته می شود که یک سال قبل علی حسن اف، دستیار رییس جمهوری آذربایجان درباره وجود تهدیدهای خارجی ضد جمهوری آذربایجان سخن گفته بود. این سوال مطرح شده است که آیا خروج شرکت های نفتی ” اگزون موبیل” و ” شِورون” از جمهوری آذربایجان نیز با این تهدیدها مرتبط است؟”
الچین میرزابیگلو، کارشناس سیاسی می گوید : ” گرچه جمهوری آذربایجان کشوری کوچک است، اما در فرایندهای جهانی نقش مهمی بازی می کند. هدف اصلی جمهوری آذربایجان در حوزه انرژی، تامین امنیت انرژی اروپاست. از سوی دیگر، شاهد این هستیم که شرکت بی پی فعالیت بیشتری در بخش نفت و گاز جمهوری آذربایجان نشان می دهد. گرچه بی پی شرکتی انگلیسی است، اما در آمریکا نیز دارایی های زیادی دارد و از طرف محافل سیاسی آمریکا حمایت می شود. شاید شرکت های ” اگزون موبیل” و ” شورون” با این پیش بینی که قادر به رقابت با “بی پی” در جمهوری آذربایجان نخواهند بود، تصمیم به خروج از جمهوی آذربایجان گرفته اند. ”
الچین میرزابیگلو درباره بسته شدن دفاتر برخی بنیادها و موسسات آمریکایی در جمهوری آذربایجان نیز گفت : ” دولت جمهوری آذربایجان فعالیت گسترده آنها را به رسمیت نمی شناسد و آنها نمی توانند موسسات مدنی محلی را تامین مالی بکنند و از این نظر هم امکان تاثیرگذاری آنها بر افکار عمومی در جمهوری آذربایجان محدود شده است. هدف این موسسات آمریکایی اصلا هم این نیست که به توسعه موسسات دموکراتیک در کشوری دیگر کمک کنند. چرا باید یک آمریکایی بخواهد که آذربایجانی ها توسعه یابند و به زندگی براساس قوانین عادت کنند یا جامعه ای پیشرفته تر ایجاد کنند؟ این تصور نادرست است. در کشوری که براساس مبانی تجاری استوار است، چنین تفکری وجود ندارد. در آمریکا، تجارت و منافع تجاری پایه حاکمیت را تشکیل می دهد. از این نظر هدف آنها، پیشرفت جمهوری آذربایجان نیست.”
این کارشناس سیاسی گفت :” خروج شرکت های نفتی ” اگزون موبیل” و ” شورون ” از جمهوری آذربایجان را نیز نباید در چارچوب مناسبات دوجانبه آمریکا با جمهوری آذربایجان تحلیل کرد. وقایع اخیر، نامه های ترامپ به الهام علی اف و تماس های سیاسی بعدی و سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به باکو و سخنانی که پس از این سفر بیان کرد، نشان می دهد که هیچ اختلافی میان آمریکا و جمهوری آذربایجان وجود ندارد. “

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا