اخبارایرانروسیهعمومی

در همایش بین المللی تمدن اسلامی؛ سفیر ایران در روسیه بر لزوم وحدت میان مسلمانان تاکید کرد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در همایش بین المللی «تمدن اسلامی اورآسیایی، دکترین توسعه امت» گرامیداشت علامه شهاب الدین مرجانی بر دکترین جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم و تلاش برای ایجاد وحدت در جهان اسلام تاکید کرد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،مهدی سنایی به عنوان سخنران مراسم افتتاحیه این همایش بین المللی در هتل ریتزکارلتون افزود: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران همواره بر وحدت در جهان اسلام تاکید داشته و دارند و ایران چندی پیش میزبان سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران بود.
وی در خصوص دکترین شهاب الدین مرجانی نیز گفت: دکترین وی بر آموزش و وحدت میان مسلمانان استوار بود و عقیده داشت که کم سوادی باعث بروز اختلافات در جهان اسلام می شود و برای وحدت باید دانش مسلمانان را ارتقا داد.
شیخ راویل عین الدین رئیس شورای مفتیان روسیه دیگر سخنران این همایش با اشاره به اینکه روسیه بیش از ۲۵ میلیون مسلمان دارد، مراسم نکوداشت شخصیت های مذهبی بزرگی همچون علامه شهاب الدین مرجانی را که مورد علاقه و احترام شیعیان و اهل سنت روسیه هستند را باعث انسجام و وحدت بین مسلمانان دانست.
گفتنی است، همایش بین المللی تمدن اسلامی با حضور بیش از ۲۰۰ تن از اندیشمندان و اعضای آکادمی علوم روسیه و شرق شناسان این کشور، دانشمندان، کارشناسان کشورهای اسلامی، نمایندگان مجلس دومای روسیه، روسای احزاب و گروه‌های مذهبی و مقامات دولتی در حال برگزاری است.
این همایش به مناسبت دویستمین سالروز تولد شهاب الدین مرجانی متفکر بزرگ مسلمان روسیه و دویستمین سالگرد تاسیس انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه و انستیتو نسخه های خطی شرقی و دویست و سی امین سالگرد تاسیس اداره مسلمانان اورنبورگ به نام «مجمع روحانی محمدی اورنبورگ» برگزار شده است.
همایش بین المللی «تمدن اسلامی اورآسیایی، دکترین توسعه امت» را اداره روحانی مسلمانان روسیه، شورای مفتیان روسیه، دبیرخانه همایش اسلامی بین المللی، دانشگاه اسلامی مسکو و بنیاد حمایت از فرهنگ روسیه با مشارکت چند مرکز آموزشی ازجمله دانشگاه دولتی مسکو به نام لومونسوف و انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه برگزار می کنند.
این همایش علاوه بر نشست عمومی، در شش بخش برگزار می شود و در آن مسائل مربوط به آموزش و روشنگری اسلامی بررسی و در پایان بیانیه ای صادر خواهد شد.
گفتنی است، شهاب‌الدین مرجانی از متفکران بزرگ اسلامی روسیه در ۱۶ ژانویه سال ۱۸۱۸ در شهر کازان، در دوران امپراطوری روسیه به دنیا آمد و در ۱۷ سالگی برای تحصیلات عالی به شهرهای بخارا و سمرقند در آسیای مرکزی رفت.
مرجانی در سال ۱۸۶۷ از طرف مجمع اسلامی مسلمانان قفقاز (ولگا و اورال) به عنوان رهبر دینی منطقه کازان انتخاب شد.
کازان در آن دوران یکی از معتبرترین و بزرگترین مراکز دینی منطقه قفقاز بشمار می‌رفت.
از دستاوردهای او در طی این سالها می‌توان به چاپ اولین نسخه قرآن در شهر قازان اشاره کرد.
شهاب الدین مرجانی، تنها عالم بزرگ منطقه تاتارستان بود که در دوران حیات خود از توسعه و گسترش فرهنگ تشیع دفاع می‌کرد و حامی بزرگ شیعیان بود.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا