اخبارترکیهعمومی

حکم زندان رقیب انتخاباتی اردوغان صادر شد

یک شعبه قضایی شهر استانبول حکم قطعی زندان صلاح الدین دمیرتاش رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات سوم تیرماه ریاست جمهوری ترکیه و رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق های این کشور را صادر کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،بنا به اعلام شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه، شعبه دوم دادگاه تجدید نظر شهر استانبول حکم چهار سال و هشت ماه(۵۶ ماه) زندان درباره این فعال سیاسی ترکیه را که پیش از این از سوی دادگاه بدوی صادر شده بود، تایید کرد.
همچنین این شعبه، رای سه سال و ۶ ماه زندان دادگاه بدوی درباره “سری ثریا اوندر” نماینده سابق مجلس و عضو حزب دموکراتیک خلق های ترکیه را نیز تایید کرد.
حکم پیشین این دو نماینده دوره قبل مجلس از حزب کُردی دموکراتیک خلق ها به اتهام “تبلیغ برای گروه های تروریستی” از سوی شعبه ۲۶ دادگاه جزایی استانبول صادر شده بود.
وکلای این دو زندانی به حکم صادر شده توسط دادگاه بدوی اعتراض کردند ولی دادگاه تجدید نظر حکم صادر شده را تایید کرده، قطعی و لازم الاجرا عنوان کرد.
چند روز پیش دادگاه حقوق بشر اروپا حکم آزادی صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق ها را صادر کرد که صدور این حکم با خشم مقامات آنکارا مواجه شد.
صدور رای نهایی درباره دمیرتاش در واقع اقدام سیستم قضایی ترکیه در برابر حکم دادگاه حقوق بشر اروپاست و با توجه به نهایی نشدن حکم دادگاه حقوق بشر اروپا، این نماینده سابق ترکیه تا پایان مدت حکم صادر شده در زندان خواهد ماند.
صلاح الدین دمیرتاش در روز ۱۴ آبان سال ۱۳۹۵ به اتهام همکاری با گروه های تروریستی، تحریک مردم به شورش و چند اتهام دیگر در بازداشت به همراه ۱۱ نماینده حزب دموکراتیک خلق های ترکیه دستگیر شد و از آن زمان تا کنون به طور موقت در بازداشت بوده و در استان ادیرنه در غرب ترکیه زندانی است.
حزب دموکراتیک خلق های ترکیه با توجه به قطعی نشدن محکومیت دمیرتاش، وی را برای انتخابات ریاست جمهوری سوم تیرماه امسال به عنوان نامزد معرفی کرد ولی وی در وضعیتی کم نظیر در تاریخ سیاسی جهان، در بازداشت موقت و از درون زندان به رقابت پرداخت و توانست ۸٫۳۲ درصد آرای مردمی را کسب کند.
دمیرتاش چندین پرونده محکومیت قضایی دارد ولی دیگر احکام قضایی صادر شده در حق وی قطعیت نیافته است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا