آذربایجان

در خواست وزیر امورخارجه آذربایجان برای از سر گیری سفرهای متقابل با ارمنستان

وزیر امور خارجه دولت باکو در کنفرانس خبری مشترک خود با همتای روسی اش گفت : ما پیشنهاد می کنیم که سفرهای متقابل که چند سال پیش به کمک روسیه صورت گرفته بود، احیا شود. در آن زمان، دو بار چنین سفری انجام شد. ولی، سپس ارمنستان برای آن ممنوعیت ایجاد کرد. این اقدام جدی برای ایجاد فضای اعتماد بین طرفین است.وزیر امور خارجه دولت باکو ضمن بیان این سخنان در کنفرانس خبری مشترک خود با همتای روسی اش ” سرگی لاوروف ” در مسکو اعلام کرد که در مذاکرات دو سال اخیر در رابطه با مناقشه قره باغ موضع مشخصی نشان داده نشده است.

وی با اشاره به این که به طور قاطع خواستار تغییر وضعیت بلاتکلیفی موجود در رابطه با این مناقشه است، افزود«بر اساس مفاد مذاکرات پراگ که از سال 2004 میلادی آغاز شده، ارمنستان متعهد به تخلیه نیروهای خود از بخش های مجاور قره باغ شده بود. باکو نیز متقابلا تامین امنیت را بر عهده گرفته بود و سپس قرار بود بین دو کشور روابط اقتصادی برقرار شود. در سال 2007 در مورد اصول مادرید توافق شد و در سال 2009 میلادی نیز در دیدار وزیران خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در آتن مفاد جدیدی بر اصول توافق شده مادرید افزوده شد. متعاقبا بیش از ده دیدار در سطوح مختلف انجام شد و در پی آن نیز سند مسکو که تنها سند موجود در سطح روسای جمهور است، به امضا رسید. ولی پس از دیدارهای انجام شده در “کازان” و “سوچی” مذاکرات دچار رکود شد.»

شایان ذکر است انجام سفرهای متقابل مقامات و چهره های سیاسی و فرهنگی از چندسال پیش با حمایت روسیه بین باکو – ایروان – قره باغ آغاز شد و در این راستا پولاد بلبل اوغلو سفیر وقت باکو در مسکو به همراه عده ای از چهره های سیاسی و فرهنگی به ایروان و قره باغ سفر و با مقامات ارمنستان دیدار کرد. در ادامه سفیر ارمنستان در مسکو نیز به همراه عده یا از چهره های سیاسی و فرهنگی به باکو سفر کرد و با الهام علی اف نیز دیدار کرد. این اقدامات اخیرا به سردی گراییده است و وزیر امور خارجه باکو ، خواستار احیای سفرهای متقابل مقامات باکو وایروان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا