آذربایجاناخبارقره باغ

اعتراض های بی نتیجه باکو به پاریس درباره قره باغ / تحلیل

جمهوری آذربایجان بار دیگر فرانسه را به بی احترامی به موازین حقوق بین المللی متهم کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سفر اخیر رئیس جمهوری خودخوانده قره باغ به فرانسه، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: سفر «باکو ساآکیان» (Bako Sa,akyan) به فرانسه مغایر با توافقنامه های امضا شده میان باکو و پاریس است.
سفر رئیس جمهوری خودخوانده قره باغ به پاریس در حالی انجام شده است که ، اخیرا” دو تن از سفرای این کشور اروپایی ضمن سفر به منطقه قره باغ کوهستانی، به توافق هایی با سران این جمهوری خودخوانده دست یافته اند.
هشدار به سفیر فرانسه در باکو
در واکنش به این اقدام، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با احضار سفیر فرانسه در باکو، هشدارهای لازم را در این باره به دولت پاریس داده است.
با وجود این، دولت فرانسه ضمن میزبانی هیات جمهوری خودخوانده قره باغ به پاریس، به تمامی هشدارهای دولت الهام علی اف بی توجهی کرده است.
باید دید دلیل اصلی این بی توجهی ها چیست ؟ و چرا دولت فرانسه در این ارتباط ، به سختی از مواضع ارامنه حمایت می کند.
در حالی که، فرانسه یکی از روسای مشترک گروه میانجیگر مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای پایان دادن به مناقشه قره باغ کوهستانی محسوب می شود.
آمریکا، روسیه و فرانسه روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا هستند که در سال ۱۹۹۲ میلادی با هدف پایان دادن به مناقشه ارضی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر مالکیت منطقه قره باغ کوهستانی تاسیس شده است.
دایر کردن دفاتر نمایندگی جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی
برغم کمک های مالی آشکار و پنهان، فرانسه به همراه آمریکا دفاتر نمایندگی جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی را در پاریس و نیویورک دایر کرده اند.
دایر کردن این دفاتر به صورت ضمنی به معنای پذیرش استقلال جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی است.
بدیهی است که، اتخاذ این سیاست دوگانه و ریاکارانه، ضربه سختی به روابط جمهوری آذربایجان با طرفین رابطه ازجمله فرانسه وارد خواهد کرد.
با وجود این، سفرهای سالانه «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان و خانواده اش به پاریس تاکنون مانع اجرای بسیاری از تهدیدهای دولت باکو علیه پاریس شده است.
در این زمینه «آلمان نصیراف» کارشناس سیاسی و نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان گفته است: «مناسبات جمهوری آذربایجان با فرانسه را حیدر علی اف، رییس جمهوری فقید این کشور پایه گذاری کرد.
وی پس از انتخاب به مقام ریاست جمهوری در سال ۱۹۹۳ میلادی، نخستین سفر خارجی خود را به فرانسه انجام داد و با این سفر گامی بسیار استراتژیک برداشت. زیرا، در آن زمان دو شرکت عظیم فرانسه به بهره برداری از نفت جمهوری آذربایجان اشتغال داشتند و فرانسه در جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کرده بود.
حیدر علی اف، به خوبی می دانست که فرانسه چه دولت مهمی است و الهام علی اف نیز همان سیاست را ادامه می دهد.»
در مجموع، باید گفت: مساعدت های فرانسه به ارامنه قره باغ و حمایت های سیاسی و اقتصادی از این جمهوری خودخوانده، مانع گسترش هر چه بیشتر روابط باکو و پاریس خواهد شد. البته این امر مشروط به اجرای تهدیدهای جمهوری آذربایجان علیه فرانسه است.
۱۳۵/۱۱۸
نویسنده : محمد علی طالبی خاکیانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا