آذربایجاناخبارایران

کارنه تیر الکترونیکی بین ایران و جمهوری آذربایجان در حال اجرا است

مدیرکل گمرک سرخس گفت: به منظور تسهیل و روان سازی ترانزیت ؛ هم اکنون سیستم «کارنه تیر» الکترونیکی بین ایران و جمهوری آذربایجان در حال اجرا است .

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سید حسن رحیمی زاده مدیر کل گمرک سرخس روز پنجشنبه در حاشیه سمینار سه روزه ترانزیت منطقه ای کشورهای اروپا ، آسیا و اقیانوسیه ، از سوی سازمان جهانی گمرک از روز سه شنبه در دفتر منطقه ای اروپا در باکو آغاز شده است ، افزود: جمهوری آذربایجان دومین کشوری است که سیستم کارنه تیر الکترونیکی با این را اجرا می کند ، پیش از این با ترکیه تجربه موفقی در این زمینه داشتیم .
وی، از تقاضای مسئولان پاکستان برای اجرای این رویه الکترونیکی – کارنه تیر- با ایران خبر داد و گفت : الکترونیکی کردن رویه های گمرکی من جمله کارته تیر
به تسهیل و روان سازی ترانزیت کمک می کند.
رحیمی زاده گفت: ایران یکی از کشورهای موفق در ایجاد سامانه های الکترونیکی گمرگی مانند سامانه الکترونیکی تجارت فرامرزی و همکاری های مشترک گمرکی با کشورهای همسایه است.
کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.
مدیر کل گمرک سرخس در مورد حجم ترانزیت از طریق این گمرک گفت: سالانه بیش از سه میلیون تن کالا از طریق گمرک سرخس مبادله می شود که شامل صادرات و واردات از این مسیر است .
وی افزود: سرخس یکی از مسیرهای مهم جاده ابریشم است و ایران از طریق این گمرک مرزی با کشورهای آسیای مرکزی مانند ترکمنستان ،قرقیزستان ، قزاقستان و ازبکستان است .
در سمینار بین المللی ترانزیت منطقه ای ، نمایندگان گمرک ایران ، جمهوری آذربایجان، ترکیه ، روسیه ، آلمان ، مونته نگرو ، صربستان ، مقدونیه ، بلاروس ، چین ، گرجستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، مولداوی ،، مغولستان ، پاکستان و نیز برخی نهادهای بین المللی از جمله بانک توسعه آسیا ، کمیسیون اروپا ، سازمان ملل متحد و خود سازمان جهانی گمرک حضور دارند .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا