آذربایجاناخبارعمومیگرجستانناردارانویژه

هیچ خبری از فعال مذهبی گرجستانی بازداشت شده در جمهوری آذربایجان وجود ندارد

­همسر یک روحانی شیعه گرجستانی بازداشت شده در جمهوری آذربایجان اعلام کرد مقامات این کشور هیچ اطلاعی درباره سرنوشت این روحانی در اختیار خانواده اش نمی گذارند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری توران ، خانم شاهانه حاجی اوا، همسر شیخ “میرتقی اسدوف” گفت : ” در گرجستان هیچ گاه اعمال فشاری بر میرتقی اسدوف وجود نداشت. زیرا ، فعالیت های او همواره شفاف بود و جامعه از آن خبر داشت. به همین خاطر نمی توانم درباره علت بازداشت میرتقی اسدوف در جمهوری آذربایجان سخنی بگویم. او در هفتم نوامبر در مرز جمهوری آذربایجان بازداشت شده است.”
همسر رییس “اداره عالی دینی مسلمانان سراسر گرجستان” افزود طی پنج روز گذشته نتوانسته ایم هیچ خبری از دولت جمهوری آذربایجان درباره علت بازداشت میرتقی اسدوف دریافت کنیم. به اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان ( که معمولا روحانیون و فعالان مذهبی بازداشت شده به این اداره برده می شوند) نیز مراجعه کرده ام، اما هیچ پاسخی نگرفته ام.”
سفارت گرجستان در باکو نیز به خانم حاجی اوا اعلام کرده است که بطور جدی مساله بازداشت میرتقی اسدوف را در جمهوری آذربایجان پیگیری خواهد کرد.
“موسسه تساهل و تنوع گرجستان” دریافته است که هنوز دولت جمهوری آذربایجان بطور رسمی اتهامی را متوجه میرتقی اسدوف نکرده است. شوتا توتبریدزه، نماینده این موسسه به خبرگزاری توران گفت:” تا امروز فقط توانسته ایم همین اطلاع را کسب کنیم. علت بازداشت او توضیح داده نشده است. خانواده اش هم نمی دانند او در کجاست. حق او در زمینه گرفتن وکیل نیز نقض شده است. ”
خبرگزاری توران افزوده است امکان دریافت اطلاع از مراجع رسمی جمهوری آذربایجان در این باره فراهم نشد.
میرتقی اسدوف، پیش تر شهروند جمهوری آذربایجان بود. اما او از دو سال پیش با صرف نظر کردن از تابعیت جمهوری آذربایجان شهروندی گرجستان را به دست آورده است. خانواده او در جمهوری آذربایجان زندگی می کند و او برای دیدار خانواده اش هر سال چند بار به جمهوری آذربایجان سفر می کند.
در همین حال،برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی جمهوری آذربایجان اخباری در خصوص بازداشت “ایلکین محمدلی” خبرنگار آذربایجانی منتشر شده است.
“سامیره آقایوا” مدافع حقوق در مصاحبه با خبرگزاری «توران» گفت که “ایلکین محمدلی” برای دریافت پاسپورت به “آسان خدمت” رفته ولی، به وی گفتند که خروج وی از کشور ممنوع است. بعدا “ایلکین محمدلی” توسط کارمندان اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان بازداشت شده است.
شایان ذکر است “ایلکین محمدلی” قبلا در رابطه با حوادث نارداران به ۲۲ روز حبس محکوم شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا