آذربایجاناخبارایرانعمومی

شهروندان جمهوری آذربایجان برای خرید و فروش از شهرهای مرزی ایران از پول ملی خود استفاده می کنند

­پایگاه اینترنتی بخش آذری رادیو آزادی آمریکا از فراهم بودن امکان خرید و فروش برای شهروندان جمهوری آذربایجان در ایران با استفاده از ” منات “، پول ملی جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی بخش آذری رادیو آزادی آمریکا ، شهروندان جمهوری آذربایجان می گویند در ایران نیازی به مبادله منات نیست و می توان با همین پول خرید و فروش کرد.
فائق جعفروف، از ساکنان روستای ارچیوان شهرستان آستارا جمهوری آذربایجان می گوید : ” به ایران رفته بودم. یک منات جمهوری آذربایجان را با هشت هزار و یکصد تومان مبادله کردم. البته، اصلا احتیاجی به این مبادله پول هم نبود. در تمامی مغازه های ایران در نزدیکی مرز با جمهوری آذربایجان می توان با منات خرید کرد. دلار آمریکا گران است. اما، به هنگام بازگشت دیدم که یک منات را با نه هزار تومان هم مبادله می کنند. قیمت بالا و پایین می رود. من در ایران خرید کرده ام. اقلام خوراکی خریده ام. من به مدت طولانی در کار اقتصادی فعال بوده ام و مغازه هایی داشتم. فکر می کنم برای ایرانی ها گرانی است، اما برای ما ارزانی است. مردم ما هم همیشه به طرف ارزانی سرازیر می شوند. در بازارها و مغازه های آستارا ، بخاطر ازدحام مردم جمهوری آذربایجان ، جایی برای تکان خوردن نیست. ”
زن سالمندی که هر دو هفته یک بار برای خرید به ایران می رود، می گوید : ” در مغازه های آنجا پول ما را قبول می کنند. عسل خریدم، کیلویی دو منات و ۵۰ قپیک. یعنی قیمت عسل در جمهوری آذربایجان، ده برابر ایران است. هر کیلو کره را شش منات خریده ام. از هر کدام ، یک کمی خرید کردم. به همین خاطر در گمرک مرا اذیت نکردند. هر کس اقلام خوراکی را زیاد بیاورد، جلوی او را در گمرک می گیرند. در ایران بازرسی نمی کردند، اما در گمرک جمهوری آذربایجان مردها و زن ها را می گردند. می گویند که مردم پول زیادی به ایران می برند. به همان خاطر بازرسی می کردند. ”
زابیر آقایف، از اهالی آستارا هم با نارضایتی می گوید : ” شش بسته کاغذ برای استفاده شخصی خودم می آوردم. در گمرک خودمان ( جمهوری آذربایجان) از دستم گرفتند. شکایت خواهم کرد. گفتند که هر روز برای چه به ایران می روی؟ ”
رادیو آزادی افزوده است : ” گفته می شود با تشدید تحریم های آمریکا ضد ایران ، شمار شهروندان جمهوری آذربایجان که به ایران سفر می کنند، افزایش یافته است. علت این نیز کاهش ارزش پول ملی ایران است. در شهرستان های جنوب جمهوری آذربایجان حتی به شوخی می گویند با ۵۰ منات می توان ایران را خرید. در روزهای شنبه و یکشنبه ( تعطیلات آخر هفته ) شمار زیادی از اهالی تمامی شهرستان های جمهوری آذربایجان را می توان در ایران دید. یک راننده تاکسی می گوید شمار کسانی که از باکو به ایران می روند، زیادتر است. ”
این راننده تاکسی می گوید : ” جاده هم الان خوب است. دو سه ساعته می توان از باکو به آستارا رسید. می روند در ایران خرید می کنند و برمی گردند. در آستارای ایران ، جایی هست به اسم “بازار روس”. هرچه بخواهی در آنجا پیدا می شود. در آنجا اجناس ترکیه و ژاپن و سایر کشورها هم فروخته می شوند. شمار مسافران ایران افزایش یافته و شمار تاکسی ها هم زیاد شده است. از این جا می توان هم به ده منات به باکو رفت و هم به ۱۰۰ منات.”
رادیو آزادی افزوده است : ” در خروجی گمرک آستارا جمهوری آذربایجان ، راننده ها و باربرها منتظر مشتری هستند. ایستگاه هم پر از خودروهای سواری است. یک تاجر مرزی می گوید هیچ وقت چنین ازدحامی در گذرگاه مرزی آستارا وجود نداشته است. گمرک ۲۴ ساعته فعالیت می کند. داخل گمرک هم ازدحام است. شب و روز همینطور است. ”
علی پناه رضالی ، اقتصاددان می گوید : ” همین منظره را می توان در گذرگاه بیله سوار نیز مشاهده کرد. دلار آمریکا در ایران طی یک سال به شدت گران شده است. قیمت منات آذربایجان نیز در ایران مطابق با دلار افزایش می یابد. بازار ایران برای شهروندان جمهوری آذربایجان ارزان شده است. به همین علت به ایران سرازیر می شوند. تحریم های اعمال شده بر ایران ، نتایج خود را نشان می دهند. کاهش ارزش پول ملی ایران ادامه خواهد یافت. قیمت کالاهای خارجی در ایران هم گران تر خواهد شد. در مرحله بعدی شاهد این خواهیم بود. تاجران ایرانی نزدیک مرز ، دلار و منات را ترجیح می دهند. بیشتر منات قبول می کنند. چون فکر می کنند که جمهوری آذربایجان، کشور همسایه است و می توانند منات را با دلار مبادله و سرمایه گذاری کنند.”
اما این اقتصاددان می گوید : ” این مسایل علاوه بر منفعت برای جمهوری آذربایجان زیان هم دارد. در مغازه های نزدیک مرز خرید و فروش کم شده است. باید این مغازه ها قیمت های خود را با قیمت های ایران منطبق کنند که خریداران از آنها هم خرید کنند. شهروندان ما با روی آوردن به بازار ایران ، در واقع در تولید آنجا سرمایه گذاری می کنند. ما در سال های دهه ۹۰ با چنین بحرانی روبرو بودیم. بعد از حوادث ۲۰ ژانویه ۱۹۹۱ درهای ایران را باز کردند و مردم وسایل خانه شان را نیز بردند در آنجا فروختند. ”
رادیو آزادی ‌آمریکا افزود هنوز مقامات گمرک جمهوری آذربایجان درباره نارضایتی برخی از شهروندانی که به ایران سفر می کنند، ا‌ظهار نظری نمی کنند. اما، آنها قبلا گفته اند که با شهروندان فقط در چارچوب قانون رفتار می کنند و به هر شکایت احتمالی رسیدگی خواهند کرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا