آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

تامین گاز رایگان ۵۲ مسجد در گرجستان از سوی شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان

­در چارچوب سیاست های باکو برای تاثیرگذاری و نفوذ سیاسی در گرجستان، شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان، “سوکار” ، تامین گاز رایگان برای ۵۲ مسجد در گرجستان را به عهده گرفته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ” ریپورت” ، حاج رامین ایگیدوف، رییس اداره مسلمانان گرجستان در مراسم ارایه گزارش عملکرد یک ساله این اداره گفت : ” در گرجستان ۳۲۰ مسجد وجود دارد که از این میان، ۲۰۰ مسجد به ثبت دولتی رسیده است و کارهای لازم برای ثبت رسمی سایر مساجد باقی مانده نیز ادامه دارد. ”
رامین ایگیدوف گفت : ” اداره مسلمانان گرجستان ۳۲ مسجد را تعمیر کرده است. در سال ۲۰۱۸ ، با امضای قراردادی ، شرکت ” سوکار جئورجیا گاز ” Socar Georgia Gas ( شرکت تابعه سوکار در گرجستان ) تامین گاز رایگان برای ۱۳ مسجد در گرجستان را به عهده گرفت و به این ترتیب تعداد مساجدی در گرجستان که شرکت “سوکار” تامین گاز رایگان برای آنها را به عهده گرفته است، به ۵۲ مسجد رسید. ”
زازا واشاکمادزه، رییس سازمان دولتی امور دینی گرجستان نیز گفت : ” جامعه مسلمانان گرجستان در شکل گیری تاریخ و فرهنگ گرجستان نقش مهمی داشته است. شمار مسلمانان گرجستان بیش از ۴۰۰ هزار نفر است و مسلمانان، ۱۱ درصد از جمعیت گرجستان را تشکیل می دهند. مسلمانان پیرو مذاهب مختلف در گرجستان در یک سازمان ( اداره مسلمانان گرجستان به ریاست رامین ایگیدوف که مورد تایید دولت گرجستان است. دولت گرجستان از “اداره مسلمانان گرجستان” در مقابل ” اداره عالی دینی مسلمانان سراسری گرجستان” به ریاست سید میرتقی اسدوف حمایت می کند) متحد شده اند. ما می توانیم بگوییم که پدیده ” اسلام گرجستانی” وجود دارد. ”
زازا واشاکمادزه افزود : ” حکومت گرجستان به جامعه مسلمان این کشور توجه ویژه ای دارد. اداره مسلمانان گرجستان یکی از بزرگترین گروه های دینی در کشور است و از موقعیت حقوقی عالی برخوردار است. این اداره از طرف جمهوری آذربایجان و ایران و ترکیه و سایر کشورها نیز به رسمیت شناخته شده است و سازمان دولتی امور گروه های دینی گرجستان در آینده نیز به حمایت از این اداره ادامه خواهد داد. ”
شوتا رخویاشویلی، فرماندار منطقه ” کوِموکارتلی” گرجستان نیز فعالیت های سال های اخیر “اداره مسلمانان گرجستان” را مثبت ارزیابی و از حمایت حکومت گرجستان از جامعه مسلمانان قدردانی کرد و گفت حقوق اقلیت های دینی و قومی در گرجستان تامین شده است.
در این مراسم ، دورسون حس اف، سفیر جمهوری آذربایجان درگرجستان و نمایندگان سفارتخانه های ترکیه و ایران در تفلیس و روشنفکران نیز حضور داشتند.
پایگاه اینترنتی ” ریپورت” در خبر دیگری به نقل از شوتا رخویاشویلی، فرماندار منطقه ” کوِموکارتلی” گرجستان در مراسم ارایه گزارش عملکرد یک ساله اداره مسلمانان گرجستان گفت : ” نقش و فعالیت سیاسی و اجتماعی آذری های گرجستان و بخصوص جوانان آذری درتحولات سیاسی گرجستان افزایش یافته است.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا