آذربایجاناخبارترکیهعمومی

باکو و آنکارا پیمان تقویت جمعیت ترک زبان های مهاجر را امضا کردند

مقامات دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه در حاشیه «سومین اجلاس مسئولان نهادهای دیاسپورای کشورهای ترک زبان »، تفاهمنامه استراتژی همکاری مشترک برای تقویت جمعیت ترک زبان های مهاجر ،را امضا کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه خبری ریپورت روز جمعه گزارش داد که این اجلاس از سوی «شورای کشورهای ترک زبان» در آنکارا برگزار شد و در حاشیه آن « محمد نوری ارسوی» وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه و « فواد مراداف » مسئول نهاد دیاسپورای جمهوری آذربایجان تفاهمنامه یاد شده را امضا کردند.
دیاسپورا به جمعیت مهاجر و دور از وطن گفته می شود.
وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در مورد امضای این تفاهمنامه ، گفت: امروز با امضای استراتژی همکاری مشترک دیاسپورای ترک زبانان ، شاهد افزایش فعالیت جوامع مهاجر کشورهایمان خواهیم شد، همچنین این تفاهمنامه گام مهمی جهت حفظ منافع و کرامت ترک زبان در خارج از کشورهایشان است.
ارسوی افزود: بر اساس تفاهمنامه امضا شده ،جمهوری آذربایجان و ترکیه سطح همکاری موجود در امورجوامع خارج از کشور را گسترش و آن را به همکاری چندجانبه تبدیل می کنند .
وی، با بیان اینکه در شرایطی که دشمنی با مهاجران شکل خطرناکی به خود گرفته است ، همبستگی و مشارکت شهروندان ما یک مسئله حیاتی است.
وزیر فرهنگ و گردشگری با تاکید بر اینکه موجودیت دیاسپورا – جوامع مهاجر و دور از وطن اصلی – را نمی توان نادیده گرفت ، افزود: امروز اعضای شورای همکاری کشورهای ترک زبان شامل قزاقستان ، قرقیزستان آذربایجان و ترکیه دارای ۱۵ میلیون جمعیت خارج از کشور هستند که با پیوستن ترکمنستان و ازبکستان به این شورا در آینده نزدیک ، جمعیت ترک زبان مهاجر افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
بنا به این گزارش ، در پایان این اجلاس برنامه فعالیت مشترک در سال ۲۰۱۹ میلادی میان چهار کشور ترک زبان از جمله ترکیه ، جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و وقرقیزستان در امور جوامع خارج از کشور به امضا رسید.
همچنین قرار شد، چهارمین اجلاس مسئولان نهادهای دیاسپورای کشورهای ترک زبان در قزاقستان برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا