آذربایجاناخباراردبیلایران

بازار داغ خرید اجناس توسط آذربایجانی ها در پارس آبادمغان

 در حالی که گرانی های اخیر توان خرید مردم پارس آباد مغان را به حداقل رسانده اهالی جمهوری آذربایجان با سفر به این منطقه انبوهی از کالا و اجناس فروشگاه ها را خریداری و به شهر و دیار خود می برند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آران مغان، مردم پارس آباد مغان می‌گویند هجوم خریداران آذری برای خرید در این منطقه، خود عاملی شده برای بالا رفتن قیمت‌ها تا جایی که برخی از فروشندگان حاضر نیستند جنس‌هایشان را به مردم بومی بفروشند و کار به جایی رسیده که حتی برخی از پزشکان متخصص، پذیرش بیماران آذری را در اولویت خود گذاشته‌اند!

در حالی که گرانی های اخیر توان خرید مردم منطقه پارس آباد مغان را به حداقل رسانده اهالی جمهوری آذربایجان با سفر به این منطقه انبوهی از کالا و اجناس فروشگاه ها را خریداری و به شهر و دیار خود می برند.

این شرایط در حالی رقم خورده که بازاریان نیز به جای فروش محدود اجناس خود به مشتریان بومی تمایل دارند اجناس خود را به چندین برابر قیمت و گاه فله ای به آذری ها بفروشند.

بازار استان اردبیل از جمله شهرستان پارس آبادمغان این روزها به دلیل بالا بودن ارزش مانت آذری در مقابل ریال ما مملو از خریداران و مسافران آذری است که چمدان چمدان جنس از گمرک مرزی بیله سوار و در مقابل چشم مسئولان خارج می کنند بدون اینکه صدای مسئولی در بیاد!

گشتی در بازار پارس آبادمغان، نشان می دهد که  تعداد خریداران آذری در این شهر کم نیست. از یکی‌شان به‌نام واسق که نزدیک به چندین دست لباس و پتو خریده می گوید: از زمانی که قیمت دلار در کشور شما رفت بالا برای من و همشهری‌هایم می‌صرفد که برای خرید به ایران بیاییم. ماز سویی با توجه به ارزش بالای مانات آذربایجان در مقابل ریال ایران هزینه پزشکی و خرید دارو اینجا به مراتب خیلی ارزان‌تر از کشور خودمان است.

هجوم آذری ها برای خرید اجناس انبوه و دارو در پارس آباد مغان در حالی است که در سالهای نه چندان دور مردم جمهوری آذربایجان به نان شب خود محتاج بودند اما امروز به دلیل ارزش پول ملی خودشان مقابل ریال ما در خرید اجناس و دارو و درمان گوی سبقت را از اهالی شهرستان پارس آباد مغان ربوده اند که به گفته شهروندان پارس آبادی، این امر در صورت تداوم می تواند منجر به کمبود مایحتاج مردم شود.

در حالی روز به روز بر اتباع آذربایجانی برای خرید اجناس و … در منطقه مغان افزوده می شود، انگار که اتباع آذری در کشور خودشان زندگی می کنند.

حالا باید دید استقبال آذری ها در این برهه از بازار و مراکز درمانی کشورمان، موجب رشد و شکوفایی اقتصادی مردم بومی منطقه مغان بالاخص شهرستان پارس آباد می‌شود یا تهدیدی برای پایین آمدن قدرت خرید اهالی منطقه می شود.

به هر حال هدف از این گزارش مخالفت با سفر اتباع آذربایجان برای خرید و یا مسافرت به منطقه ما نیست بلکه روی سخن ما با مسئولانی است که در این برهه از فشار اقتصادی که بر مردم منطقه وارد شده است، می طلبد کنترلی بر قیمتهای صعودی که متاسفانه بر بازار حاکم شده نظارت داشته تا شاهد افزایش روز به روز قیمتها نباشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا